Klantcases

ROC Friese Poort


ROC Friese Poort is een onderwijsinstelling die vooral actief is in Friesland. Ze geven aan zo’n 15.000 studenten beroepsonderwijs, en verzorgen ook trainingen en opleidingen voor bedrijven en instellingen. Met meer dan 150 mbo-opleidingen is het 1 van de grootste ROC’s in Friesland. Erg belangrijk dus om te werken met een overzichtelijk CRM-systeem.

De hulpvraag


Doel

Er moeten verschillende processen uit werving en marketing gekaderd worden binnen een CRM-platform.

Resultaten

Alle touchpoints die een potentiële student heeft met Friese Poort zijn in 1 platform ondergebracht. Hierdoor is er veel inzicht in de studiekeuze, waardoor er gerichter advies gegeven kan worden. Dankzij Dynamics 365 Marketing is deze data inzichtelijk.

Inzet

Dynamics 365 Marketing

Achtergrondinformatie


Bij Friese Poort is een visie ontwikkeld op het gebied van CRM. Op de korte termijn is die visie gericht op het werven van studenten, op de lange termijn willen ze ook alumni bij de ROC betrokken houden. Verder moet er via CRM een goede relatie onderhouden worden met decanen op middelbare scholen. Kortom: er moeten verschillende processen uit werving en marketing gekaderd worden binnen 1 platform.

Bij het uitschrijven van een onderhandse aanbesteding was dat platform nog niet gekozen: het kon Salesforce of Microsoft Dynamics 365 worden. BEND werd uitgenodigd om mee te doen aan de aanbesteding. We hebben de Request for Information (RFI) uitgebreid beantwoord, een voorstel gedaan en onze ervaringen en expertises gedeeld. En blijkbaar deden we iets goed, want we hebben de aanbesteding gewonnen en mochten op basis van Microsoft Dynamics 365 een CRM-platform maken voor Friese Poort.

Onze oplossing


De gereedschapskist


Naast het organiseren van evenementen is de gereedschapskist van Dynamics 365 Marketing ook geschikt voor andere processen, zoals het verwerken van online brochureaanvragen. Om het project verder vorm te geven, zijn alle touchpoints binnen het wervingsproces nu geïdentificeerd, zodat we kunnen toewerken naar standaarden die centraal geborgd worden in Dynamics. In de nabije toekomst integreren we bijvoorbeeld met het studenteninformatiesysteem om onder andere de conversieratio van de werving te kunnen bepalen, of in de gaten te houden wie van welke middelbare school komt.

Het resultaat


Inmiddels hebben we al heel wat lessen geleerd. We hebben het voor elkaar gekregen om alle touchpoints die een potentiële student heeft met Friese Poort in een platform onder te brengen. Hierdoor is er veel inzicht in de studiekeuze, waardoor er gerichter advies gegeven kan worden. Bovendien is de follow-up veel gerichter: als iemand een brochure heeft aangevraagd van een bepaalde opleiding en de open dag daarvoor heeft bezocht, kun je wel raden waar hij geïnteresseerd in is. Dankzij Dynamics 365 Marketing is deze data inzichtelijk.

Net als bijvoorbeeld het aantal nieuwe studenten dat van een bepaalde middelbare school komt. Als dit aantal ineens veel lager is dan normaal, weet je dat je inspanningen richting die school moet intensiveren. En zo zijn er nog ontzettend veel meer momenten waarop het nu mogelijk is om data centraal vast te leggen en er inzicht in te krijgen, om zo de wervingsactiviteiten van Friese Poort te verbeteren.

  • Alle touchpoints in een platform
  • Inzicht in studiekeuze
  • Data centraal vastleggen
  • Wervingsactiviteiten van de Friese Poort zijn verbeterd

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?


Neem vrijblijvend contact met ons op of kom direct langs voor een kop koffie!

Contact