BLOG

Hoe maak ik van mijn open dag in het onderwijs een succes?

Joseph legt het je uit


De open dag is hét moment in het jaar waar je als onderwijsinstelling je visitekaartje afgeeft. En natuurlijk draait het die dag vooral om het werven van studenten. Om zo veel mogelijk inschrijvingen te verzamelen, is het belangrijk dat je open dag uitstekend georganiseerd is. In dit artikel deel ik mijn inzichten op dit gebied, en geef ik tips hoe je met CRM van je open dag écht een groot succes maakt.

Vaste prik: de open dag


Bij de meeste onderwijsinstellingen starten nieuwe studenten op 2 momenten in het jaar: begin september en begin februari. Maar voordat het zover is, moet je als onderwijsinstelling laten zien wat je in huis hebt. Een van de meest gebruikte manieren om dat te doen is een open dag.

Vaak is een open dag een groot evenement en gaat het om het grote plaatje: je laat in algemene zin iets zien over je onderwijsinstelling en welke opleidingen er allemaal zijn. Potentiële studenten zijn dus meestal nog in de oriënterende fase en bezoeken misschien wel open dagen van meerdere instellingen, waarbij ze ook naar meerdere opleidingen kijken.

Omdat het zo’n groot en belangrijk evenement is, zit de druk er vaak vol op. Iedereen is in rep en roer om er iets moois van te maken!

Checklist voor een succesvolle open dag


Er zijn ontzettend veel dingen waar je je mee bezig moet houden om van je open dag een succes te maken. Laat me een korte checklist geven die door veel van onze klanten gebruikt zou kunnen worden:

01

Locaties


Niet alleen een algemene ruimte waar alle opleidingen zich kunnen presenteren, maar ook zalen voor bijvoorbeeld presentaties en keynotes.

02

Opleidingen


Elke opleiding wil iets vertellen en dat moet gefaciliteerd worden. Tegelijkertijd zal iemand erop moeten letten dat de rode draad klopt en de onderwijsinstelling in het algemeen er goed op staat.

03

Mensen


Docenten die iets vertellen, studenten die ervaringen delen, vrijwilligers om de boel in goede banen te leiden en externe sprekers moeten allemaal begeleid worden.

04

Marketing


Om mensen naar je open dag te krijgen, zul je iets aan marketing moeten doen.

Wil jij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij BEND?

Schrijf je in voor onze gratis online nieuwsbrief en blijf op de hoogte van al het nieuws rondom CRM, Microsoft updates en Bend!

Aanmelden nieuwsbrief

Data: de onmisbare schakel


Over het algemeen hebben onderwijsinstellingen wel de nodige ervaring om de randvoorwaarden van een open dag in orde te krijgen. Helaas zie ik dat er op marketinggebied nog wel vaak kansen worden gemist. Ik denk dat een CRM-oplossing voor praktisch elke onderwijsinstelling kan helpen.

Ten eerste helpt het om het inschrijven makkelijk te maken. Met een goede CRM-tool als basis kun je online formulieren presenteren op je website die het inschrijven voor de open dag en specifieke sessies vereenvoudigen. De gegevens worden direct vastgelegd in de CRM-tool.

Deze data kun je op allerlei manieren gebruiken. Bijvoorbeeld door je marketinginspanningen nauwkeuriger te maken: zie je dat de inschrijvingen vanuit een bepaalde regio achterblijven, dan kun je daar bijvoorbeeld extra zichtbaarheid creëren met posters in bushokjes of advertenties in lokale media. Onderwijsinstellingen als Zadkine, Firda en de Hogeschool Rotterdam hebben dit bijvoorbeeld succesvol toegepast.

Ondersteuning in de complete Student Life Cycle


Kijken we naar de hele Student Life Cycle, dan is de open dag van jouw onderwijsinstelling natuurlijk pas de start van zijn reis. Hierna volgen voor de potentiële student nog veel meer stappen. Benieuwd hoe je CRM inzet tijdens de verschillende fases van dit studententraject? Lees dan verder over de Student Life Cycle.

Liever direct persoonlijk contact?

Laten we samen kijken hoe we jouw open dag kunnen optimaliseren!