2023 Release Wave 1: Dynamics 365 Marketing

De 6 belangrijkste updates van april 2023


Dynamics 365 Marketing mag dan pas drie jaar oud zijn, toch steekt Microsoft er ontzettend veel tijd en energie in. Daardoor is deze module van Microsoft Dynamics 365 in een hele korte tijd ontzettend volwassen geworden. Maar klaar is het nooit. Dat zien we ook weer terug in de Release Wave van april: de Marketing-module is verder uitgebreid en verbeterd, waardoor je nu nog meer uit jouw marketingactiviteiten kan halen.

Dit is Microsoft Dynamics 365 Marketing


Dynamics 365 Marketing is onderdeel van de CRM-tak van Microsoft Dynamics 365. Deze tak is de opvolger van ‘CRM Online’. Waarbij CRM Online vroeger één tool was die voor elke organisatie op dezelfde manier werkte, is Dynamics 365 nu opgedeeld in verschillende modules. Dat betekent dus dat je jouw CRM-omgeving helemaal kunt aanpassen naar je eigen wens. Eén van de beschikbare modules is de Marketing-module. Hiermee beheer je jouw marketingactiviteiten en koppel je deze gemakkelijk aan andere CRM-modules, zoals Dynamics 365 Sales.

Fotocredit: Dynamics.microsoft.com

Voor wie is deze Release Wave?


De Release Wave van Microsoft Dynamics 365 kan je installeren als jouw Dynamics 365 in de cloud draait. In het admin-panel kan je zien wanneer de update gepland staat, en kan je de datum en tijd aanpassen naar een moment dat voor jou goed uitkomt. Om alles in goede banen te leiden, helpen we je graag bij deze update. Neem gerust contact op, dan zorgen we ervoor dat de update binnenkort op jouw omgeving wordt geïnstalleerd.

De 6 belangrijkste updates van april 2023


Er worden nogal wat dingen geüpdatet in de Release Waves van Microsoft. Niet alleen de Sales-module, maar alle modules die onder Microsoft Dynamics 365 vallen worden aangepakt. Microsoft heeft daarom een gigantisch document gemaakt met daarin alle updates die in deze Release Wave zitten. Dit document doornemen kost heel wat uren, en dat willen we jou graag besparen. Daarom hebben we voor jou de belangrijkste updates van de Sales-module verzameld, zodat je direct op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen. Hier komen ze:

1.Houd interne stakeholders gemakkelijk op de hoogte

Het is nu een stuk makkelijker om interne stakeholders op de hoogte te houden van jouw marketingactiviteiten. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat de sales-afdeling automatisch een kopie van leadgeneratie e-mails krijgt, zodat ze precies weten welke mails de lead heeft ontvangen. Daarnaast worden deze activiteiten ook toegevoegd op de tijdlijn van een klant, waardoor alle marketing-uitingen in één overzicht staan. Dit maakt samenwerken met de sales-afdeling makkelijker en efficiënter.

2.Verbeterde analyse-mogelijkheden van je marketing-dashboards

Dankzij een betere integratie met Dynamics 365 Sales krijg je nu standaard de mogelijkheid om klanten in de sales-pijplijn te volgen. Zo kan je direct zien welke impact jouw marketingcampagne maakt, welke customer journeys er lopen en hoeveel leads er zijn geconverteerd naar omzet.

3.Maak en onderhoud gemakkelijk zelf formulieren

In de vorige versies van de Marketing-module kostte het soms best wat tijd om met de standaard formulieren-editor een goed formulier te bouwen. Dat is nu verleden tijd; Realtime marketing heeft nu een nieuwe en eenvoudige visuele editor. Met deze editor klik je in mum van tijd zelf een formulier in elkaar. Hier kun je vervolgens direct naar linken, waardoor je ze gemakkelijk in een e-mail of op je website kunt plaatsen.

4.Voorkom dat je doelgroep te veel mails ontvangt

Het kan gebeuren dat een klant of prospect in meerdere customer journeys valt, of dat deze al andere marketing-uitingen heeft ontvangen. Om te voorkomen dat je doelgroep overladen wordt met e-mails, kan je nu instellen hoeveel e-mails iemand maximaal mag ontvangen in een bepaalde periode. Dit voorkomt overvolle mailboxen, een slecht sentiment en uitschrijvingen op je nieuwsbrief.

5.Stuur een eenmalige e-mailcampagne zonder customer journey

Even snel een marketingcampagne opzetten en mailen, zonder dat deze een hele customer journey omvat? Vanaf nu kan het. Je kon al handmatig een contactenlijst selecteren voor een nieuwsbrief, maar deze moesten vervolgens altijd in een customer journey worden geplaatst. Nu heb je alleen nog maar een selectie van contactpersonen nodig. Dit scheelt een hoop tijd, en zorgt er ook voor dat je customer journeys opgeruimd blijven.

6.Stel gemakkelijk complexe triggers in zonder programmeren

Dankzij een nieuw filter-systeem kan je gemakkelijk een complexe selectie in je customer journey maken. Zo hoeft er geen code meer aan te pas te komen, en kan je dat dus als marketeer helemaal zelf opzetten. Heeft bijvoorbeeld een klant een product besteld waar een specifiek stukje installatie voor nodig is? Dan kan je nu instellen dat deze klant automatisch een mail met een installatiehandleiding toegestuurd krijgt na het afronden van de bestelling.

Meer weten?


We hebben de zes belangrijkste updates van deze Release Wave uitgelicht, maar er is nog heel veel meer vernieuwd. Niet alleen binnen Dynamics 365 Marketing, maar binnen de hele Dynamics 365 Suite. Wil je weten wat deze Release Wave jouw organisatie nog meer te bieden heeft? Of wil je de mogelijkheden bespreken om te updaten naar de nieuwste versie? Neem dan contact met ons op!

Contact