• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Zet CRM in om inkomsten te laten stijgen

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

CRM leidt tot veel voordelen, zoals verbeterde efficiëntie en meer targets die gehaald worden. Steeds meer organisaties zien in dat CRM software waarde kan toevoegen door strategische inzichten in klantgedrag te bieden, klantbetrokkenheid te verbeteren en kan zorgen voor een significante stijging in inkomsten. Op dit laatste gaan we dieper in.

Betere klant- en bedrijfsinzichten leiden tot meer groei
Bedrijven zijn succesvol als ze op een effectieve manier inspelen op behoeftes en pijnpunten van klanten. Maar dit kan alleen bereikt worden als je begrijpt wie je klanten zijn. Dit is waar CRM veel waarde toevoegt: het voorziet een organisatie van uitgebreide klantdata, klanthistorie, interacties en betrokkenheid. Veel organisaties gebruiken CRM om te focussen op nieuwe verkoopkansen en het sluiten van deals. Maar dankzij de beschikbare data in CRM kan ook informatie teruggekoppeld worden over bestaande klanten en hun betrokkenheid met de organisatie. Analyse van deze data kan een organisatie waardevolle inzichten bieden in hun klanten, producten en diensten. Dit kan gebruikt worden om marketingactiviteiten te optimaliseren, producten te ontwikkelen en service te optimaliseren. Zo kan met een goed onderhouden CRM bijvoorbeeld feedback en behoeften van klanten geregistreerd worden en kan op basis hiervan het aanbod geoptimaliseerd worden om zo aan te sluiten op de klantbehoefte.

Met de bedrijfs- en klantinformatie in CRM en de inzichten die dit oplevert, kan een organisatie meer en beter inspelen op klanten, de juiste personen targeten met de juiste producten, aanbiedingen of marketing campagnes.

Meer productiviteit en winstgevendheid
CRM is een onmisbare tool die helpt de productiviteit over verschillende afdelingen te verhogen. Op basis van historische verkoopdata kunnen voorspellingen beter gedaan worden. Bedrijven kunnen deze data gebruiken om beter te anticiperen op de timing van de koopcyclus van hun klanten. Door kooppatronen te herkennen kan hier op ingespeeld worden door verschillende afdelingen, zoals klantsupport, marketing, et cetera. Door de klant te kennen en hier op alle kanalen op in te spelen, kan de sales en inkomsten toenemen.

Tegenwoordig integreren organisaties ook hun social media data in CRM, wat ze een vollediger klantbeeld geeft van de klant, wat weer een directe impact heeft op het verbeteren van de productiviteit van medewerkers, met name in marketing en klantenservice. Zo kan het marketingteam op basis van deze data campagnes ontwikkelen die hier beter op inspelen.

Sterkere klantrelaties
Tegenwoordig neemt de personalisatie sterk toe, het succes van een organisatie hangt dan ook steeds meer samen met hun vermogen met hun klanten te communiceren op basis van individueel gedrag en acties. CRM biedt dit strategische voordeel, aangzien het de centrale plek is voor alle belangrijke data met betrekking tot klanten, financiën, zaken, klantenservice, et cetera. Elke touch point, elke interactie van een klant met een organisatie, kan door de verschillende afdelingen gepersonaliseerd worden als ze toegang hebben tot klantprofielen, om zo op hun specifieke behoeften te kunnen reageren. Het vermogen om al deze data in één plek te bewaren resulteert in significante tijdsbesparing, verbeterde responsiviteit en customer service. Dit alles leidt natuurlijk tot blijere klanten. Blije klanten worden terugkerende klanten met positieve feedback richting hun netwerk, wat weer kan leiden tot meer inkomsten.

Meer inkomsten uit cross- en up-sell
De kosten voor een nieuwe klant zijn sterk toegenomen de laatste jaren, denk hierbij aan het proces van genoeg websiteverkeer krijgen, nieuwe leads genereren en deze leads door de sales funnel leiden. Volgens Hubspot vindt 65% van marketeers verkeer en leads generen hun grootste uitdaging. Het wordt dan ook steeds voordeliger en makkelijker om herhaalaankopen van bestaande klanten te genereren. Daarom richten bedrijven, naast nieuwe (potentiële) klanten opvolgen, meer marketingactiviteiten op bestaande klanten en het verhogen van hun gemiddelde aankoopbedrag door up-sell en cross-sell strategieën. Door slim gebruik te maken van de data in CRM, kan een bedrijf effectief cross- of up-selling toepassen bij hun bestaande klanten.

Alle klantdata centraal hebben in een CRM-systeem, stelt een organisatie in staat om productiever te werk te gaan, klanten op een persoonlijkere manier te benaderen en te helpen en daarnaast cross- en upselling toe te passen bij bestaande klanten. Wilt u meer weten over de voordelen die CRM uw organisatie te bieden heeft? Download dan ook ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon