• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Verhoog de effectiviteit van uw salesteam met CRM

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een eerdere blog ging al over het verhogen van de effectiviteit van vertegenwoordigers. Door CRM goed en veel toe te passen binnen een organisatie, kunnen vertegenwoordigers meer tijd besteden aan verkoop en prospecting, en minder tijd aan administratieve- en andere taken. Zodra de verkopers begrijpen wat de voordelen zijn van CRM en iedereen bereid is de geformaliseerde processen en technologie te gebruiken, kunt u zich richten op de vierde laag van de Sales Transformation Pyramid: effectiviteit van het salesteam.

BEND-CRM-effectiviteit-van-het-salesteam Als u zich richt op de effectiviteit van het salesteam kunt u nieuwe processen en tools introduceren die ervoor zorgen dat het gehele salesteam en andere stakeholders binnen de organisatie beter samenwerken. Om de verkoop gestroomlijnd te laten verlopen is het van belang dat alle teams met een consistent proces werken. Hierbij is de technologie slechts de tool die dit proces automatiseert, de beste aanpak wordt vaak al ontwikkeld door een organisatie voor ze CRM toepassen. Als het salesteam en andere stakeholders dezelfde richtlijnen hanteren, versterkt dit de effectiviteit.

Als het salesteam en andere stakeholders een samenhangende eenheid vormen, kan ook de effectiviteit van het management verbeterd worden door nieuwe processen en technologie in te zetten. Zo kunnen managers en vertegenwoordigers gebruik maken van de analysetools van het CRM systeem om zo de samenwerking met andere verkoopstakeholders te verbeteren. Uit onderzoek van CSO Insights naar optimalisatie van verkoopmanagement, blijkt dat managers gemiddeld 21% van zijn/haar tijd per week besteedt aan het coachen van vertegenwoordigers. Met behulp van analysetools kunnen managers eenvoudig zien wanneer en waar vertegenwoordigers hulp nodig hebben met deals. Zo kunnen managers gerichter vertegenwoordigers coachen waar dat nodig is.

Microsoft heeft het effect van deze aanpak op de verkoopprestaties inzichtelijk gemaakt. Ze hebben gekeken naar de mate waarin verkoopmanagers in staat zijn proactief te bepalen welke verkopers aanvullende coaching nodig hebben. Daarnaast keken ze naar het percentage gesloten deals om de resultaten van de potentiƫle deals te bekijken. Zie onderstaande tabel voor de resultaten van deze analyse. Uit deze tabel komt duidelijk naar voren hoe proactieve coaching het verliespercentage en het percentage onbesliste deals aanzienlijk kan verminderen.

BEND CRM proactieve sales coaching

Bron: Microsoft

Wilt u meer weten over hoe u de effectiviteit van uw salesteam en van het management kan verbeteren met behulp van de Sales Transformation Pyramid? Download dan het whitepaper ‘Geef uw salesteam een boost’.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon