• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Verbeter CRM adoptie met deze tips

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

CRM wordt door steeds meer organisaties geïmplementeerd om processen te automatiseren en optimaliseren, productiviteit te verhogen en de customer experience te verbeteren. Toch slagen veel CRM-trajecten niet en vaak is het gebrek aan adoptie hier een oorzaak voor. Te vaak wordt nog gedacht dat het uitrollen van een CRM-oplossing en de medewerkers een training geven genoeg is. Er moet echter meer aandacht geschonken worden aan de adoptie, met deze vier tips verbetert u de CRM adoptie in uw organisatie.

Integreer tools met uw CRM
CRM zorgt ervoor dat iedereen in de organisatie op de hoogte is van alles en deze tool inzet om doelen te behalen. Het is echter wel cruciaal dat de software goed integreert met bestaande tools in de organisatie. Als er binnen een organisatie meerdere tools zijn die gebruikt moeten worden en die niet goed integreren, is dit voor medewerkers erg hinderlijk. Ze moeten steeds schakelen tussen systemen, meer werk verzetten om alle informatie overal te verwerken, het is simpelweg inefficiënt. Door CRM met andere applicaties voor bijvoorbeeld financiën te integreren, krijgt u een 360 graden klantbeeld, daarnaast werkt het veel efficiënter en zal het voor de medewerkers een minder grote drempel zijn om CRM te gebruiken.

Krijg het management aan boord
CRM moet in lijn liggen met de strategie van de organisatie. Zelfs als het management goedkeuring geeft om CRM te implementeren, betekent dit nog niet altijd dat ze actief betrokken zullen zijn bij het proces. Dit is echter wel nodig wil het traject succesvol zijn. Als medewerkers zien dat het management het CRM-systeem niet gebruikt, worden zij ook niet gemotiveerd om het te gebruiken. Het management moet een goed voorbeeld geven.

Krijg individuele medewerkers aan boord
De mensen die dagelijks met het systeem moeten werken, zijn degenen die absoluut achter het CRM-traject moeten staan. De verschillende teams binnen de organisatie moeten begrijpen wat de implementatie en adoptie van CRM hen oplevert, wat voor hen de voordelen zijn. Probeer vanaf het begin open te communiceren over het traject en duidelijk te maken wat de voordelen zijn. Als medewerkers niet inzien dat CRM hun werk makkelijker kan maken, zullen ze het minder snel adopteren.

Nauwkeurige data is key
We hebben het al vaker gezegd, CRM is alleen succesvol als de data actueel en nauwkeurig is. Dit is van belang om waardevolle output uit het systeem te krijgen. Als de data niet correct is, zullen rapportages en analyses ook niet kloppen. Maar vooral ook voor de gebruiksvriendelijkheid is goede data belangrijk: als de data niet klopt wordt het voor medewerkers steeds lastiger om het systeem te gebruiken. Vervuilde data leidt tot irritaties en dit gaat ten koste van de adoptie.

Adoptie is noodzakelijk om CRM met succes in te zetten. De gebruiksvriendelijkheid van het systeem is hierbij ook een belangrijk aspect: het moet eenvoudig en intuïtief werken, zonder overbodig vele funcitonaliteiten. Met Microsoft Dynamics CRM haalt u een systeem in huis wat hieraan voldoet. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Vraag dan een gratis demo aan.

Probeer gratis demo