• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Salestransformatie: zo legt u de basis

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

In onze vorige blog kon u al lezen dat 10% van de verkooporganisaties beter presteert dan de andere 90%. CSO insights heeft een piramidemodel voor salestransformatie gemaakt die u kan helpen om ook beter te presteren. Door een aantal stappen te doorlopen kunt u de salesproductiviteit verbeteren en de salesprestatie van uw bedrijf verhogen. Maar om de piramide te kunnen bouwen moet eerst de basis gelegd worden: de optimalisatie van uw salesprocessen.

De Sales Transformation Pyramid
De piramide wordt ook wel de STP genoemd: Sales Transformation Pyramid. De STP biedt een gestructureerde aanpak voor een positieve salestransformatie door mensen, processen, technologie en kennis in de organisatie samen te brengen. Er zijn een aantal niveaus die doorlopen moeten worden om de salesproductiviteit en het rendement te verbeteren, maar om de piramide succesvol te doorlopen, moet een goed fundament gelegd worden. De piramide bestaat uit de volgende niveaus.

Sales-Transformation-Productivity

De basis: optimalisatie van het salesproces
Het fundament van de STP bestaat uit een analyse van het salesproces van uw bedrijf. Deze analyse kunt u uitvoeren door alle fases in uw salesproces en het koopproces van de klant op een rij te zetten. Beoordeel daarna welke stakeholders betrokken (zouden moeten) zijn in deze fases. Probeer vervolgens de antwoorden op onderstaande vragen te achterhalen:

  1. Welke specifieke taken de stakeholders in elke fase van het salesproces uitvoeren;
  2. Met wie zij werken om deze taken te voltooien;
  3. Welke tools en content ze hiervoor gebruiken;
  4. Waar de hindernissen zich bevinden en wat juist de makkelijke taken zijn.

Houd bij het achterhalen van deze informatie de volgende vragen in gedachten:

  1. Is er overlap tussen de functies van medewerkers of teams?
  2. Volgen de teamleden consistent dezelfde algemene processen?
  3. Waar vindt inconsistentie plaats tussen de processen?

Aan de hand van deze analyse zullen onderdelen van uw salesprocessen naar voren komen die toe zijn aan verbetering of complete hervorming. Dit achterhalen is een belangrijke stap om de rest van de piramide uit te kunnen voeren. De verschillende niveaus worden opgebouwd ter ondersteuning van hoe u daadwerkelijk kunt verkopen. Dit is de bouwsteen voor de volgende stap, het bouwen van de technologische architectuur. Hierbij komt CRM aan bod: deze technologie kan helpen de verkoop van uw teams te vergroten.

Benieuwd naar alle niveaus van de piramide om zo ook uw salesprocessen te optimaliseren? Download hieronder het whitepaper ‘Geef uw salesteam een boost’ en verbeter ook de salesprestatie van uw bedrijf.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon