Marketing

Er is praktisch geen enkel bedrijf dat eraan ontkomt om aan marketing te doen. Hoe mooi zou het daarom zijn als je onderdelen van je marketingapparaat kunt automatiseren? Dat kan met Dynamics 365 Marketing. Deze tool is net zo gebruiksvriendelijk als het Office-pakket van Microsoft, zodat je er snel mee kunt werken. Ook sluit het perfect aan op andere onderdelen van Dynamics 365, waardoor het een welkome aanvulling is op het pakket. In deze whitepaper bespreken we de mogelijkheden van Dynamics 365 Marketing, zodat je kunt ontdekken wat het voor jouw bedrijf kan betekenen.

Waar kan ik Dynamics 365 Marketing voor gebruiken?

Voordat we verder ingaan op de details, bespreken we waar je Dynamics 365 Marketing bijvoorbeeld voor kunt gebruiken.

Grafische e-mails en online content maken

Dynamics 365 Marketing bevat gebruiksvriendelijke ontwerpfuncties om grafische e-mailberichten en landingspagina’s te creëren. Je past meegeleverde sjablonen makkelijk aan, zodat je een boodschap de wereld instuurt die bij je bedrijf past en potentiële klanten overtuigt.

Interactieve klantreizen ontwerpen

Je maakt eenvoudig een geautomatiseerde campagne, met ruimte voor gepersonaliseerde e-mails, vervolgactiviteiten en interne werkstromen. Elke lead volgt een aangepast pad door je klantreis, dat op hun interacties reageert. Dynamics 365 Marketing zorgt er ondertussen voor dat je beste prospects geïdentificeerd worden.

Directe verbinding met LinkedIn

Als je LinkedIn al gebruikt om potentiële klanten te vinden en werven, dan kun je die informatie rechtstreeks importeren in Dynamics 365. Dit maakt het weer eenvoudiger om voor de juiste opvolging te zorgen.

Informatie delen tussen teams

Met Dynamics 365 Marketing deel je op een veilige manier informatie over potentiële klanten in je bedrijf, zodat losse Excellijsten tot het verleden behoren. Ook hou je op 1 plek bij welk contact er met leads is geweest en koppel je automatische verkoop- en marketingprocessen.

Meer inzicht in potentiële klanten

Dankzij het unieke 360-graden klantbeeld krijg je meer inzicht in leads. Alle relevante informatie over een potentiële klant staat op 1 plek, zodat iedereen binnen je bedrijf toegang heeft tot de meest recente informatie. Het systeem laat je ook zien waar open verkoopkansen liggen.

Events organiseren en publiceren

Dynamics 365 Marketing is de plek waar je alles gegevens over events vastlegt. Dit maakt het organiseren van een event een stuk eenvoudiger. Ook maak je makkelijk een tijdelijke website of pagina voor een event waarop deelnemers zich kunnen inschrijven.

MROI analyseren en vastleggen

Je marketinginspanningen worden vastgelegd en geanalyseerd. Dankzij de dashboards en rapporten in Dynamics 365 Marketing kun je de prestaties goed bijhouden en ontdek je wat je Marketing Return On Investment is.

Potentiële klanten prioriteren

Dynamics 365 Marketing kan automatisch leads scoren op basis van regels die je instelt. Zo komen de meest veelbelovende klanten vanzelf bovendrijven. Ze worden vanzelf doorgestuurd naar een verkoper, die vervolgstappen kan ondernemen.

Feedback verzamelen

Je maakt eenvoudig kleine onderzoeken om feedback van klanten te verzamelen, zodat je je marketinginspanningen kunt verbeteren.

Aanpassen op maat

Dynamics 365 Marketing is eenvoudig aan te passen aan je specifieke bedrijfsbehoeften. Basisaanpassingen doe je zelf, maar een deskundige Dynamics 365-partner kan nog veel meer voor je doen.

Wat zit er in Dynamics 365 Marketing?

Dynamics 365 Marketing bestaat uit een aantal apps en oplossingen om je marketing te verbeteren en beter af te stemmen op je salesteam. Sommige apps zijn uniek voor Dynamics 365 Marketing, terwijl andere apps ook in te voegen zijn in andere Dynamics 365-producten.

  • Kernmarketing

Deze app vormt de basis van Dynamics 365 Marketing. Je vindt er mogelijkheden voor e-mailmarketing, klantreizen, gebruiksgedrag, leadscores, landingspagina’s en meer. Deze app is uniek voor Dynamics 365 Marketing.

  • Gebeurtenisbeheer

De app die ondersteunt bij het organiseren en publiceren van events is ook uniek voor Dynamics 365 Marketing.

  • Stem van de klant

Deze app gebruik je om online onderzoeken uit te voeren. Stem van de klant is ook apart in te voegen in andere Dynamics 365-producten.

  • Dynamics 365 Connector for LinkedIn Lead Gen Forms

Met deze app importeer je potentiële klanten vanuit LinkedIn. Ook afzonderlijk beschikbaar.

Tot slot is er nog een optionele applicatie: Dynamics 365-portals. Die kun je gebruiken voor het publiceren van tijdelijke websites voor events, landingspagina’s of online onderzoeken.

Belangrijkste functies van Dynamics 365 Marketing

We hebben al een groot aantal functies van Dynamics 365 Marketing besproken. Nu gaan we wat dieper in op de belangrijkste functies van het pakket.

Dankzij de nieuwe interface is Dynamics 365 Marketing op praktisch elk apparaat te gebruiken. Het past zich automatisch aan aan de weergavestand en het schermformaat. Je hoeft dus geen speciale client op elk apparaat te installeren. Dat zorgt ervoor dat je ook onderweg of op locatie eenvoudig relevante gegevens kunt inzien, toevoegen en gebruiken.

Mogelijkheden voor e-mailmarketing

E-mail is een belangrijk onderdeel van online marketing. Met Dynamics 365 Marketing ontwerp je eenvoudig professioneel uitziende berichten. Je maakt e-mails hierdoor sneller, zonder dat je code hoeft te kennen: het is simpelweg een kwestie van slepen en neerzetten. Je maakt net zo makkelijk algemene als klantspecifieke e-mails. Als je wilt, kun je via HTML-code dynamische inhoud toevoegen of geavanceerde aanpassingen doen. Ook krijg je inzicht in hoe goed je e-mail geopend wordt, hoe er geklikt wordt op links en of ze doorgestuurd worden. Nog meer inzicht krijg je dankzij de heatmaps, locatiekaarten en andere visuele voorstellingen van de resultaten. Dankzij de automatische controle op fouten worden e-mails snel gevalideerd, zodat je geen vergissingen de wereld in slingert.

Landingspagina’s maken en publiceren

Landingspagina’s zijn erg geschikt om websitebezoekers vast te leggen als contactpersoon of potentiële klant. Dat doe je bijvoorbeeld met een formulier op een landingspagina, waarmee gegevens rechtstreeks in Dynamics 365 vastgelegd worden. Daarnaast kun je op de landingspagina ook afbeeldingen, teksten en andere informatie zetten. In Dynamics 365 Marketing kun je ook andere soorten marketingpagina’s maken, waarmee contactpersonen bijvoorbeeld hun abonnementen kunnen beheren. De grafische ontwerpfunctie is vergelijkbaar met de ontwerptool voor e-mailberichten en is net zo gebruiksvriendelijk. Ook hier maak je gebruik van de controlefunctie om fouten te voorkomen en kun je de resultaten van de pagina bekijken en analyseren.

Interactieve en geautomatiseerde klantreizen

Elke klant reageert weer anders op je marketinginspanningen. Daarom biedt Dynamics 365 Marketing de mogelijkheid om interactieve klantreizen in te stellen, die grotendeels automatisch verlopen. Na het segmenteren van je leads kun je eenvoudig marketingcampagnes inrichten die reageren op het gedrag van potentiële klanten. Er worden bijvoorbeeld automatisch e-mails verstuurd en Dynamics 365-werkstromen gestart. Dankzij Dynamics 365 Marketing is het maken van zo’n klantreis erg eenvoudig. Zo is alle marketinginhoud op 1 plek beschikbaar en zorgt de grafische ontwerpfunctie ervoor dat je geen technische kennis nodig hebt.

Deze functie is overigens zeer geschikt om uit te breiden, bijvoorbeeld met andere communicatiemethoden dan standaard aangeleverd. Denk bijvoorbeeld aan sociale media en sms. Bij BEND verzorgen we dit graag voor je.

Events en webinars plannen en beheren

Live events en webinars zijn ontzettend krachtige marketinginstrumenten. Met Dynamics 365 Marketing wordt het hele proces perfect ondersteund. Je regelt alles in 1 systeem: van planning en budgettering tot promotie, deelnemersregistratie, het uitzenden van webinars en de analyse achteraf. Het organiseren van events is hierdoor een stuk eenvoudiger geworden. Je publiceert zelfs een volledig functionerende website voor het event, waar deelnemers zich kunnen registreren.

Leads beoordelen en kwalificeren

Niet elke lead is even waardevol voor je bedrijf. Dus hoef je niet in elke lead evenveel energie, geld en tijd te steken. Met Dynamics 365 Marketing kun je daarom eenvoudig leads beoordelen en kwalificeren, zodat de opvolgacties perfect afgestemd kunnen worden. Je kunt de beste leads selecteren uit allerlei bronnen, zoals LinkedIn, e-mails of webinars. Ook stuur je ze eenvoudig door naar de geautomatiseerde klantreizen. De belangrijkste functie is het scoren van leads, wat volgens een aantal flexibele modellen gebeurt. Die modellen kijken bijvoorbeeld naar demografische kenmerken en de potentiële waarde van een lead. De prioritering stel je zelf in en laat je vervolgens automatisch verlopen. Uiteraard biedt Dynamics 365 Marketing je ook uitgebreide analysemogelijkheden op dit gebied.

Verbinden met LinkedIn

LinkedIn heeft uitgebreide advertentiemogelijkheden om leads te genereren. Dynamics 365 Marketing is hier perfect op afgestemd, waardoor leads vanuit LinkedIn rechtstreeks vastgelegd worden in Dynamics 365.

Tot slot

De mogelijkheden van Dynamics 365 Marketing zijn enorm. We hebben in dit artikel de belangrijkste functies kort toegelicht, maar dat geeft nog geen volledig beeld. Het is juist de mate waarin het pakket is aan te passen, wat het zo uniek maakt. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, dan vertellen we je er alles over.