• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Opleider: in zes stappen uw gegevens goed gebruiken

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Bij moderne marketing staat het leveren van waardevolle informatie aan je doelgroep centraal. Het uiteindelijk doel is natuurlijk om verkoop te realiseren, maar om zover te komen moet u de doelgroep eerst aan u binden. Dat geldt voor consumenten, maar ook voor de doelgroep (potentiële) cursisten. Het bedienen van de (potentiële) cursist met informatie die voor hem of haar relevant is, gaat het beste wanneer u precies weet waar men behoefte aan heeft (of behoefte aan zou kunnen hebben). De gegevens die in uw CRM systeem heeft vastgelegd zijn hierbij van groot belang en vormen de basis van wat relevant kan zijn voor een potentiële cursist.

1. Cursistdata verzamelen

De eerste uitdaging is om alle beschikbare cursistdata te verzamelen en bij elkaar te brengen in CRM. Microsoft CRM beschikt over handige import functionaliteit waarmee u snel data uit bijvoorbeeld Excel kunt overzetten. Dat geldt ook voor prospectdata die u bijvoorbeeld heeft aangekocht bij de Kamer van Koophandel.

2. Cursistdata verrijken

De volgende stap is om de basis NAW gegevens zoveel mogelijk te verrijken met aanvullende informatie. Denk bijvoorbeeld aan werkgever, functie, opleiding, interessegebieden, etc. Deze informatie is van belang om waarde te kunnen leveren aan de prospect/cursist. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar een cursist met een bouwkundige achtergrond is hoogstwaarschijnlijk niet geïnteresseerd in een mailing waarin een opleiding ’maatschappelijk werker’ onder de aandacht wordt gebracht.

3. Cursushistorie in kaart brengen

Voor bestaande cursisten is het relevant om de cursushistorie in kaart te brengen en die informatie te analyseren. Die informatie kan veel interessante inzichten geven in het type klant (geslacht, leeftijd, achtergrond, werk, etc.) dat geïnteresseerd is in welk type opleiding. Dat één vrouw na de opleiding ‘Maatschappelijk werker’ gekozen heeft voor de opleiding ‘Pedagogisch hulpverlener’ zegt niks, maar dat 4 op de 10 cursisten dit doen wel. Die informatie is relevant voor toekomstige marketingacties.

In ons whitepaper ‘Uw cursisten in kaart met Microsoft Dynamics CRM en BEND Cursus Relatie Manager’ bespreken we 6 stappen om cursist gegevens goed te gebruiken. Wilt u meer lezen? Download dan ons whitepaper via onderstaand formulier:

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon