• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Op zoek naar een nieuw CRM-systeem? Het gaat niet alleen om de software zelf!

Als je op zoek bent naar een nieuw CRM-systeem voor je bedrijf, dan is er keuze in overvloed. Veel ondernemers kijken daarbij vooral naar de functionaliteiten en de technische kant van het systeem. Natuurlijk is het belangrijk om te kijken of die aansluiten bij je wensen en eisen, maar het is zeker niet alles. Ook de volgende vijf punten zijn namelijk cruciaal om je nieuwe CRM tot een succes te maken.

1. continuïteit van de leverancier

Bij het aankopen van (een licentie voor) een CRM-systeem heb je twee keuzes. Of je doet zelf onderzoek en koopt een licentie op eigen houtje, of je neemt een betrouwbare partner in de arm. Dat laatste heeft een aantal grote voordelen. Ten eerste is CRM software binnen de cloud erg veranderlijk. De functionaliteit verandert snel en nieuwe updates gebeuren haast maandelijks. Een CRM partner houdt dit voor je in de gaten en helpt je om al het mogelijke uit je nieuwe systeem te halen. Ook voor de implementatie is een partner erg belangrijk. Vooral als het gaat om het helpen opstellen van eisen, en het inpassen van het CRM-systeem binnen je bedrijfsproces.

2. integratiemogelijkheden met andere software

Het CRM-systeem is voor bedrijven de administratieve motor waar het bedrijf op draait. Voor veel ondernemers zijn de uitgebreide mogelijkheden om het CRM te koppelen met andere applicaties zelfs de reden om over te stappen op werken binnen de cloud. De informatie van deze programma`s moeten uiteindelijk ook zichtbaar zijn binnen het CRM, om een uitgebreid klantenbestand op te kunnen bouwen. Ga je een nieuw CRM-systeem aanschaffen? Laat je dan zeer uitgebreid informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden.

3. Gebruiksvriendelijkheid voor individuele gebruikers

Het is een typische valkuil om vooral te kijken naar de mogelijke prestaties van een CRM-systeem. Technisch gezien kan hij perfect zijn, maar het zijn uiteindelijk de mensen binnen je bedrijf die ermee moeten zien te werken. Gebruiksvriendelijkheid voor hen is dan ook erg belangrijk. Een goed CRM-systeem is eenvoudig op maat aan te passen en maakt het werk makkelijker, niet moeilijker.

Naast de software zelf staat of valt het succes van CRM met de inbedding in de organisatie. Een aantal tips:

1. Betrek gebruikers tijdens het hele besluitvormingsproces, de inrichting van de software en de ‘uitrol’

Het veranderen van je CRM-systeem is een grote verandering voor je bedrijf. Bovendien gaat het vaak niet alleen om het CRM, maar ook om veel andere bedrijfsprogramma`s. Het sleutelwoord voor succes is ‘gebruikersadoptie’. Dat is het continue betrekken van je medewerkers met het hele adoptieproces. Van het allereerste begin van het opstellen van het lijstje met wensen en eisen, tot en met de inrichting van het systeem en het beginnen met werken met het nieuwe CRM. Hierdoor ontstaat meer begrip en een wederzijdse verantwoordelijkheid om het nieuwe systeem tot een succes te maken.

2. Hou het project klein

De kunst is van het managen van een groot veranderproject is om het klein te houden. Dat doe je door eerst te focussen op de belangrijkste CRM functies. Die breng je eerst in productie, waarna je rustig aan verder gaat met de extra functies. Hierdoor houdt je het behapbaar voor zowel de medewerkers als de ontwikkelaars. Bovendien is het zo een stuk makkelijker om gedurende het traject extra wijzigingen door te voeren.

Wil je tot slot meer weten over de ideale CRM oplossing? Neem dan gerust contact met ons op via info@bendcrm.nl of op 0508200213. Of download het : De toegevoegde waarde van CRM in het MKB. We denken graag met je mee over een oplossing die precies aansluit op jouw bedrijfsproces.