• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Microsoft koopt LinkedIn: wat betekent dit?

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Deze week is bekendgemaakt dat Microsoft LinkedIn koopt voor maar liefst 26,2 miljard dollar. Hiermee is dit de grootste overname ooit van Microsoft. Maar wat heeft Microsoft aan deze overname en wat zou dit kunnen betekenen op het gebied van CRM?

Microsoft heeft zelf momenteel rond de 1,2 miljard gebruikers. De organisatie richt zich de laatste jaren steeds meer op de zakelijke markt en dit is dan ook waar LinkedIn goed op aan kan sluiten. Dit zakelijke netwerk heeft 433 miljoen actieve gebruikers en dit aantal blijft sterk groeien. Door de overname heeft Microsoft beschikking over zakelijke informatie van al deze gebruikers. Ook koopt Microsoft door de overname een aantal kunstmatige intelligentietools van LinkedIn. LinkedIn is hier beter in dan Microsoft en de laatste kan hier dus meer kennis over opdoen en dit toepassen in hun software.

LinkedIn kan wellicht harder groeien door gebruikers van zakelijke diensten van Microsoft te koppelen aan het kanaal. Andersom zegt Nadella LinkedIn te kunnen gebruiken om hun zakelijke cloud-diensten te promoten. Beide organisaties kunnen op deze manier profiteren van de overname.

Integratie in Microsoft producten
LinkedIn-topman Jeff Weiner en Satya Nadella, CEO van Microsoft, spraken beiden al over de vele kansen die de overname kan bieden door LinkedIn te integreren in producten van Microsoft, zoals Skype, Office 365 en Dynamics. Vooral Office 365 en Dynamics zijn specifiek genoemd als producten die in aanmerking komen voor de integratie met LinkedIn. Nadella ziet het als volgt:

‘Het LinkedIn-netwerk wordt gecombineerd met software-as-a-service producten als Office 365 en Dynamics. Denk aan een gepersonaliseerde LinkedIn newsfeed zodra u in Office werkt aan een bepaald onderwerp; of Office die u een suggestie doet voor een expert’.

Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk om LinkedIn data in Dynamics CRM te integreren. Dit biedt voor organisaties weer vele kansen en vooral veel waardevolle inzichten. Iets wat Microsoft in elk geval al heeft genoemd, is dat het van plan is om LinkedIn te gebruiken voor social selling: “Selling to Social Selling” zoals ze het zelf omschrijven. Ze zeggen dat gebruikers van Dynamics CRM (en andere systemen) gebruik zullen willen maken van LinkedIn’s Sales Navigator. Hiermee kan inzicht verkregen worden in achtergrondinformatie over gebruikers, waarmee leads gevonden kunnen worden, gesprekken gestart kunnen worden en deals gesloten kunnen worden. Op het gebied van marketing kan de overname veel kansen bieden. Zo kan LinkedIn gerelateerde artikelen tonen die aansluiten op het project waar iemand op dat moment mee bezig is. Ook advertenties plaatsen die nóg beter aansluiten op de customer journey wordt mogelijk dankzij de integratie van Microsoft en LinkedIn.

Wat de overname precies gaat betekenen voor Dynamics CRM en andere producten van Microsoft is nog niet duidelijk. Zodra er meer bekend is laten we dit uiteraard weten. In de presentatie van Microsoft wordt verder toegelicht wat de redenen en mogelijkheden van de overname zijn.