• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Meer weten over de Unified Interface van Microsoft Dynamics 365?

Sinds eind 2017 is versie 9.0 van  Microsoft Dynamics 365 beschikbaar. Iedereen die vanuit de cloud van Microsoft werkt, heeft deze nieuwe omgeving automatisch beschikbaar gekregen.

De refresh van de huidige web-cliënt die binnen de versie9.0 is geïntroduceerd, is voor Microsoft echter slechts een tussenstap naar een grotere  update van de user interface,namelijk de Unified interface. Vanaf medio april verdwijnt  de huidige klassieke interface naar de achtergrond en wordt de Unified interface leidend.

Met de V9 release bracht Microsoft ook een volledig nieuwe ‘Unified Interface’ uit voor Dynamics 365. De voorbije jaren werden verschillende interfaces gebruikt om Dynamics 365 informatie weer te geven, zoals onder ander de standaard web-cliënt, de mobiele app, de ‘Interactive Service Hub’, de Outlook-cliënt en de Outlook- app. Elke interface was gebaseerd op verschillende technologie, waardoor niet alle functionaliteiten ondersteund werden en de gebruikservaring niet consistent was.
De nieuwe ‘Unified Interface’ is gebouwd op een zogenaamde ‘responsive framework’ dat zich aanpast aan browsers, schermresoluties en apparaten,waardoor de conflicten tussen de traditionele interfaces opgelost worden.Voortaan is het zo dat aanpassingen aan de Dynamics 365 configuratie zowel gelden voor de browser als voor mobiele apps.

Net zoals de refresh van de web-client zal de Unified Interface de bestaande pijnpunten oplossen. Maar deze gaat nog een stap verder met de introductie van de ‘Activity Timeline’ en zogenaamde vernieuwde Business Process Flows. Met name van deze laatste functionaliteit biedt grote functionele mogelijkheden.

Gebruik van Business Process Flows

Business Process Flows (BPFs)zijn niet meer weg te denken uit Dynamics 365. Ze kunnen helpen om processen te standaardiseren en  zorgen voor consistente input van data.

In de Unified Interface zullen BPFs standaard minder schermruimte innemen en zijn ze ingeklapt, waardoor er meer plek is om je relevante data te tonen.

De flow wordt actief door erop te klikken, waarna je de uitgeklapte elementen kan verslepen en vastpinnen aan de zijkant van het scherm. Zo wordt maximale schermruimte benut.

Welke interface moet je nu kiezen?

De Unified Interface is beschikbaar voor alle nieuwe Dynamics 365 organisaties die nu opgestart worden en kan je standaard activeren voor volgende apps: Sales, Customer Service, Field Service en Project Service Automation. Bovendien kan je zelf je eigen business apps bouwen in de Unified Interface met de app-designer.

Migreren naar de nieuwe User Interface?

Afhankelijk van de eisen , wensen en uitgangspunten, moet er voorlopig nog een keuze gemaakt te worden tussen de twee nieuwe interfaces. Wil je volledige compatibiliteit met de legacy web-client? Kies dan voor de web-refresh. Kun je niet wachten tot de Unified Interface helemaal uitgerold is, werk dan in een app met de nieuwe interface.  Voor bestaande gebruikers en klanten is het belangrijk om te bepalen of en wanneer een overgang naar de nieuwe Unified Interaface gemaakt kan en moet worden. Wij helpen u daar graag bij.

Door een Unified Interface te introduceren die een consistente gebruikerservaring mogelijk maakt, is het wel duidelijk dat Microsoft met deze update een nieuwe weg wil inslaan met de Dynamics 365 applicaties, Wij zien in ieder geval grote voordelen van de nieuwe look & feel.

Wilt uw weten wat de nieuweintroductie van de nieuwe versie voor u kan betekenen? Neem contact met ons op. Wij brengen de specifieke voordelen, aandachtspunten maar ook de impact van een overgang naar de nieuwe user interface graag voor u in kaart.