• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Marketing automation implementeren: 3 tips

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

De implementatie van marketing automation kan veel bijdragen op het gebied van leadgeneratie, de kwaliteit van leads en uiteindelijk de omzet van leads naar klanten. Om marketing automation met succes in te zetten en daadwerkelijk goede resultaten te behalen, is een goede start van belang. Daarom geven we drie tips voor het succesvol implementeren van een marketing automation oplossing met Microsoft Dynamics CRM.

Kies de juiste tool
De eerste stap van een succesvolle implementatie begint al voor het daadwerkelijke implementeren van de software. Er zijn vele factoren om af te wegen wanneer een marketing automation tool gekozen wordt, maar een kritische overweging is de mate van integratie. Alhoewel sommige tools gebruikt kunnen worden zonder integratie met het CRM-systeem, zorgt een integratie van de twee tools voor een krachtigere en effectievere werking van beide in de organisatie.

Voor Microsoft Dynamics CRM-gebruikers zijn er verschillende marketing automation tools op de markt die integreren met CRM, maar de mate van integratie verschilt. In hoeverre beide systemen integreren kan invloed hebben op de kosten en tijdsduur van de implementatie, net als de functionaliteiten. De meest ideale oplossing is ClickDimensions, een add-on voor Dynamics CRM. Hierdoor heeft deze tool de beste integratie met als gevolg dat alle sales- en marketingdata op één plek staat en real time inzichtelijk is, geen synchronisatie nodig. Het maakt een snellere implementatie en gebruikersadoptie mogelijk, omdat medewerkers al weten hoe ze met Microsoft CRM moeten werken.

Begin klein
Alhoewel de functionaliteiten kunnen verschillen per marketing automation systeem, over het algemeen zijn e-mailmarketing, automatisering van campagnes, formulieren en landing pages, enquêtes, etc. aanwezig. Doordat er zoveel tools beschikbaar zijn, kan het verleidelijk zijn om alles meteen te willen gebruiken. Dit kan er echter snel toe leiden dat gebruikers overweldigd zijn door de mogelijkheden. Bovendien is het zo lastig om de volledige potentie van de functionaliteit te benutten, doordat er teveel opties zijn om zich er goed in te verdiepen. In plaats van alle functies meteen te gebruiken, zouden marketeers en andere belangrijke gebruikers in gesprek moeten gaan over doelen en prioriteiten, en aan de hand daarvan functionaliteiten van de marketing automation tool gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld gekozen worden voor het starten met e-mailmarketing, om daarna de e-mailcampagnes te koppelen aan landing pages en formulieren. Op deze manier kan de tool steeds verder uitgerold worden.

Maak gebruik van beschikbare middelen
Zorg dat u er niet alleen voor staat als u marketing automation software implementeert. Kies voor een organisatie die naast de software ook de benodigde middelen heeft om u op weg te helpen en die trainingen en support aanbieden. Deze partner zou u moeten helpen met de implementatie succesvol afronden, maar ook de medewerkers op weg helpen met het gebruik van het systeem.

BEND CRM is gecertificeerd partner van Click Dimensions, de marketing automation add-on voor Microsoft CRM. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van deze add-on? Neem dan contact met ons op of vraag een geheel vrijblijvende demo aan.

Probeer gratis demo