• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Marketing automation: de mogelijkheden voor betere customer experience

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

De customer experience centraal zetten in de organisatie is steeds belangrijker geworden. De consument wordt steeds mondiger, overstappen naar een ander bedrijf wordt steeds makkelijker en om de klant te binden aan uw organisatie is een goede klantervaring noodzakelijk. Een marketing automation oplossing is essentieel wanneer u de customer experience wilt optimaliseren. Zo’n tool heeft verschillende functionaliteiten die gebruikt kunnen worden om de klantervaring te verbeteren, in deze blog bespreken we er een paar die veel gebruikt worden.

E-mail marketing
Volgens Litmus geeft 72% van consumenten de voorkeur aan communicatie via e-mail. Dit cijfer toont wel aan dat de e-mail marketing functionaliteit in een marketing automation tool een belangrijke optie is voor het verbeteren van de customer experience. Een email marketing functionaliteit stelt u in staat om e-mails te verzenden naar een lijst of naar individuen en het resultaat te meten. Van de eerste interactie met uw organisatie tot de uiteindelijke aanschaf en een loyale klant worden, er zijn vele mogelijkheden en manieren waarop e-mail bij kan dragen aan het verbeteren van de klantervaring. E-mailcampagnes kunnen specifiek gericht worden op specifieke segmenten of klanten, en kunnen gepersonaliseerd worden: de naam van de klant kan genoemd worden of er kunnen details vermeld worden die te maken hebben met hun persoonlijke gegevens, zoals een eerdere aankoop. E-mail is een goede manier om in contact te blijven met klanten en in te spelen op hun behoeftes.

Nurture marketing
Ook wel bekend als drip marketing of geautomatiseerde campagnes. Door het automatiseren van campagnes kunnen de juiste boodschappen op het juiste moment verstuurd worden, wat de klantervaring verbetert. Op basis van waarop geklikt wordt door een individu, kan vervolgens een nieuwe actie uitgevoerd worden. Het klikgedrag geeft meer inzicht in wat de ontvanger interessant vindt, hier kan vervolgens op ingespeeld worden. Hierdoor kunnen de boodschappen steeds meer gepersonaliseerd worden en door de inhoud te baseren op het gedrag van de ontvanger, wordt de boodschap steeds relevanter en waardevoller.

Online enquêtes
Enquêtes helpen organisaties om informatie te verzamelen van indivuduen. Door gebruik te maken van de enquête-mogelijkheid binnen een marketing automation systeem, kunnen vragenlijsten opgesteld, verzonden en beheerd worden en kunnen de resultaten bekeken worden. Klanttevredenheidsonderzoeken zijn een belangrijk onderdeel voor de klantervaring. Ook kunnen ze op vele andere manieren ingezet worden om waardevolle klantinzichten te krijgen en tegelijk de klant te betrekken bij de organisatie.

SMS berichten
Alhoewel SMS een verouderd kanaal lijkt te zijn, blijkt uit onderzoek dat SMS-berichten een openingspercentage hebben van 98%. Daarom kan het een effectief kanaal zijn voor het verbeteren van de klantervaring. Herinneringen voor events of een afspraak, speciale aanbiedingen, noem maar op, kunnen via SMS verstuurd worden om zo op te vallen en een betere ervaring te bieden. Vanuit een marketing automation tool kunnen zulke berichten verstuurd worden naar individuele ontvangers of naar meerdere personen.

Door ClickDimensions te integreren in Microsoft Dynamics, kunt u ook gebruik maken van bovenstaande mogelijkheden, maar er zijn nog veel meer interessante functionaliteiten. Wilt u meer weten over ClickDimensions en de mogelijkheden voor uw organisatie? Vraag dan geheel vrijblijvend een demo aan.

Probeer gratis demo

Bron: ClickDimensions