• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Marketing Automation 3: Welke tools zet je in?

In de eerste blog beschreven we wat Marketing automation is. Het hierop volgende blog ging in op de Customer Journey Welke tooling je in kunt zetten om deze customer journey te ondersteunen beschrijven we in dit blog. Want hoe richt je jouw systeem nu ideaal in om je geautomatiseerde marketing zo goed mogelijk te verzorgen? Daarvoor is het ondermeer belangrijk om je CRM goed op orde te hebben en natuurlijk om gebruik te maken van goede marketing software.

De basis

Bij Marketing Automation probeer je met zo weinig mogelijk inspanning, zo gericht mogelijk een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Daarvoor maak je gebruik van de Customer Journey van de klant. Je gaat van probleem, naar oplossing en tot slot naar de koop. Om ze gerichte informatie te sturen die aansluit bij de fase waar ze in zitten, zijn Marketing Automation tools ideaal. Toch zijn ze waardeloos zonder een goed ingerichte CRM.

CRM

Daarbij zijn twee punten erg belangrijk. Ten eerste moet je zorgen dat je klantprofielen up to date zijn. Rondslingerende klantgegevens op Excel sheets zijn niet erg bruikbaar. Dus zorg ervoor dat je de juiste gegevens van je klanten, of mogelijke klanten, verzamelt en op een gestandaardiseerde manier invoert. Dus bijvoorbeeld met naam, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau enz. Dit is de data waarmee je vervolgens gaat bepalen wie in welke fase wordt ingedeeld.

Marketinglijst

Daarvoor maak je gebruik van een verzendlijst, ook wel marketinglijst genoemd. Hierin staan alle klanten en hun contactgegevens, ingedeeld per categorie van de Customer Journey. Om ze in te delen pak je alle contacten uit je CRM en geef je ze allemaal een bepaalde hoeveelheid punten. Uiteraard op basis van van te voren bepaalde parameters.

Click Dimensions

Nu je iedereen hebt ingedeeld in een lijst, kun je aan de slag met de marketingsoftware zelf. Daarbij is het belangrijk om onderscheid te maken in een professionele, duurdere software, of goedkopere alternatieve. Heb je een groter bedrijf en wil je serieus aan de slag met Marketing Automation, dan is clickDimensions een goede tool. Je kunt hiermee de mailings klaarzetten, maar ook precies instellen hoeveel punten Piet krijgt als hij de mailing opent, op een bepaalde knop of link drukt enz. Door dit regelwerk kun je de Marketing automatiseren. Tot slot brengt Microsoft deze maand Dynamics Marketing uit. Ook met deze applicatie kun je jouw automatische marketing goed beheren.

Stekker

Een goedkopere oplossing is een zogenaamde ‘plug-in’. Bijvoorbeeld op het veel goedkopere MailChimp. Ook MailChimp houdt namelijk het gedrag van de ontvanger vrij goed bij. Met een plug-in kun je deze gegevens importeren in een ander marketingprogramma. Aan de hand van deze gegevens kun je de Customer Journey volgen, maar heb je minder functionaliteiten om dit te automatiseren.

Wil je weten wat marketing automation binnen een CRM oplossing voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met ons op via info@bendcrm.nl of op 0508200213. Of download het Whitepaper: De toegevoegde waarde van CRM in het MKB hieronder. We denken graag me je mee over een oplossing die precies aansluit op jouw marketing strategie!