• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Marketing automation 2: Hoe je de content het werk laat doen

Waarom lees je het ene bericht wel en het andere niet? Misschien maak jij je daar niet zo druk over, maar het is de kern van waar marketing over gaat. Want als jij een beddenwinkel hebt, dan is het erg interessant om precies die mensen op je site te krijgen die op zoek zijn naar een bed? Sterker nog. Hoe leuk zou het zijn om mensen op je site te krijgen die nog niet eens weten dat ze een nieuw bed nodig hebben, maar van wie jij weet dat ze er binnenkort één gaan bestellen. Welkom in de wereld van geautomatiseerde marketing. Waarin (bijna) alles mogelijk is.

De Customer Journey

Om marketing automation goed te kunnen toepassen is het raadzaam om vanuit een framework te werken. De Customer Journey, ook wel de klantreis genoemd, zijn de fases die iemand doorloopt alvorens tot een koop over te gaan. Deze customer journey is voor marketing automation een uitermate geschikt framework om potentiële klanten mee in te delen en content per fase voor te ontwikkelen.

Fases

Customer journey’s variëren van drie tot zeven fases. Wij hanteren de volgende vijf: In de eerste fase(s) is sprake van push marketing. Je brengt informatie naar de potentiële klant toe door bijvoorbeeld te schrijven over de symptomen van de eerder genoemde rugpijn en de oorzaak van een slecht bed. Niemand zoekt jouw organisatie op, omdat ze het probleem nog niet scherp hebben.Haken ze in op het uitgestrooide aas, dan start je marketing automation proces om de klantenbinding aan te gaan en deze persoon door het aankoopproces heen te leiden met opeenvolgende stukken content.

Puntensysteem

Een methode om te bepalen welke persoon in welke fase zit, is het toekennen van punten. Bijvoorbeeld 0 tot 100 punten voor fase 1, 100 tot 200 voor fase 2 enz. Je kunt punten toekennen aan mensen die bijvoorbeeld je nieuwsbrief, mailing of andere content openen en lezen. Maar je kunt ook strafpunten geven als ze hem niet lezen. Komt er iemand op je site terecht die al in fase 3 zit, krijgt hij/zij het hierbij behorende aantal punten en is fase 3 het startpunt van je marketing automation proces

Punten toekennen

Bij iedere nieuwe fase krijgt de persoon automatisch andere content toegestuurd. Dit toekennen van punten kun je volledig automatiseren. In je CRM kun je per persoon dan zien wat zijn score is en in welke fase hij op dat moment zit. Bij de eerste drie fases hoef je mensen niet te overtuigen van jouw product of winkel. Je leidt ze er naar toe. Het product en jouw zaak komen pas aan bod in in fase vier en vijf. Op die manier kun je heel gericht potentiële klanten bereiken en wordt automatisch geselecteerd. Natuurlijk is de nieuwsbrief een voorbeeld. Er zijn nog veel meer mogelijkheden waarmee je mensen punten kunt laten verdienen of verliezen. Bijvoorbeeld door een bezoek aan een stand, of een gesprek met de klantenservice.

Growth hackers

Om het maximale rendement uit je marketing (automation) te halen, zorg je ervoor dat je het puntenstelsel en de content per fase continu test en update. Dit wordt ook wel growth hacken genoemd. Vaak worden alle mogelijke ideeën op een zogenoemde ‘backlog’ gezet en worden er steeds backlogitems in een sprint geplaatst om getest te worden. Agile werken dus!

TIP: Deel de (zichtbare) marketingactiviteiten van je concurrenten in een customer journey en pas je strategie hierop aan. Wanneer een concurrent bijvoorbeeld duizenden euro’s uitgeeft aan advertenties in de scenario fase, kan het slim zijn dat jouw organisatie geld inzet op een fase daarvoor en zo al eerder een band met de klant opbouwd.

Wil je weten wat marketing automation binnen een CRM oplossing voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met ons op via info@bendcrm.nl of op 0508200213. Of download het Whitepaper: De toegevoegde waarde van CRM in het MKB hieronder. We denken graag me je mee over een oplossing die precies aansluit op jouw marketing strategie!