• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Marketing Automation 1: Wat kan geautomatiseerde marketing betekenen voor je commerciële succes?

Het is een term die al een tijdje rond zoemt onder marketeers: Marketing automation. Oftewel: geautomatiseerde marketing. Door technologische ontwikkelingen is het nu mogelijk om je doelgroep nog slimmer én efficiënter te bereiken. Maar hoe werkt dat? En heb jij er wellicht ook iets aan?

Met hagel op een mug schieten

Veel MKB bedrijven in Nederland hanteren marketing alsof ze met een groot hagelgeweer een mug uit de lucht proberen te schieten. Het principe is simpel. Je hebt een klantenbestand in je CRM, je koppelt die aan een nieuwsbrief, schrijft iets moois over een nieuw product, dienst of ontwikkeling in de markt en drukt op ‘verzenden’. Plicht gedaan en nu maar hopen dat er iemand reageert. Misschien sturen we volgende maand weer een nieuwe brief.

Het probleem is dat de meeste ‘muggen’ niet zo van hagel houden en na een aantal voor hen teleurstellende mailingen snel wegvliegen, oftewel uitschrijven. In een tijd waarin de informatie je letterlijk als kogels om de oren vliegt, moet je marketing content gewoon direct raak zijn en aanspreken. Maar hoe doe je dat?

Fragmentatie

Veel bedrijven hebben inmiddels door dat fragmentatie een belangrijke stap is. Daarbij deel je jouw klanten in groepen in op basis van zelf te bepalen criteria. Afhankelijk van je business kan dat van alles zijn. Van leeftijd, tot koopgedrag tot woonplaats. Alles kan. Op die manier kun je veel specifieker schrijven en is de kans een stuk groter dat je die mug weet te raken. Het nadeel is wel dat het veel tijd en moeite kost om al die lijsten handmatig op te stellen en te beheren. Bovendien is het vaak nog niet specifiek genoeg. De criteria zijn wel goed, maar elke persoon kan bijvoorbeeld in een ander stadium van een aankoopbeslissing zitten.

Op de persoon spelen

Het grote doel is micro marketing. Om in de muggenterminilogie te blijven: dat is één kogel om één mug uit de lucht te schieten. Wil je dit handmatig doen, dan kost het ongelooflijk veel tijd en geld. Reken maar uit: regelmatig content schrijven en verzorgen voor vijf, zes of soms nog veel meer verschillende doelgroepen, verdeeld over nog veel kanalen. En dan moet je ook nog continu doormeten of het werkt en vervolgens weer bijsturen. Veel bedrijven willen en kunnen daar niet aan en houden het dan ook maar bij die ene willekeurige nieuwsbrief.

Meten is weten

Door middel van CRM en daar aan te hangen applicaties, kun je marketing tegenwoordig in grote mate automatiseren. Je kunt eenvoudig klantprofielen opstellen en in combinatie met marketing automation kun je ze op individueel niveau bereiken. Mails worden dan automatisch gestuurd op een van te voren bepaalde tijd en gespecificeerd aan de hand van persoonlijke criteria (bijvoorbeeld leeftijd, of hobby`s). Aan de hand van de respons wordt vervolgens bijgehouden wie wel of niet geïnteresseerd is. De informatie komt per persoon automatisch in het CRM terecht, zodat iedereen binnen je bedrijf weet hoeveel interesse Piet had in de laatste nieuwsbrief. In principe kun je alles meten. Heeft hij hem überhaupt gelezen? Heeft hij op een link geklikt? Hoe lang is hij op de pagina gebleven? Aan de hand van dit soort data sta je natuurlijk veel sterker in een direct contact met de klant en zal de conversie flink toenemen.

Voordelen marketing automation

De kracht van marketing automation is dat je potentiële klanten kunt bereiken op moment dat het hangijzer nog heet is. Met een juiste profielschets in CRM en met een juiste scoring kun je potentiële klanten door het aankoopproces heen leiden, om uiteindelijk tot een deal te komen. Dit biedt flink wat voordelen voor ondernemers. Zo krijg je een overzicht van leads per fase in het aankoopbesluit, de zogenaamde customer journey. Maar ook levert het een hogere conversie op, doordat je marketing veel relevanter is. Tot slot leidt alle automatisering ook nog eens tot een flinke efficiëntieslag, zodat je meer werk kunt verrichten met minder mankracht. De grote vraag daarbij is natuurlijk hoe je marketing automation dan op een slimme manier inzet. En dat lees je in ons volgende blog.