• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Leer uw klant beter kennen met CRM: 4 tips

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Door de toename van technologieën en online kanalen, is er veel meer data beschikbaar dan ooit voorheen. Mensen zijn er inmiddels aan gewend dat veel persoonlijke data online staat en delen zelf ook van alles op de sociale netwerken. Met behulp van een goed CRM-systeem kun je hier veel voordeel mee behalen en klanten veel beter leren kennen. Met deze 4 tips leert u uw (potentiële) klanten beter kennen en kunt u ze beter benaderen.

Klantprofielen
CRM wordt veel gebruikt om klantgegevens op te slaan en het opstellen van klantprofielen is dan ook een goede manier om uw prospects en klanten beter te leren kennen. Sla individuele informatie op en verzamelen data van sociale netwerken, gedrag op de website, contactmomenten en aankopen. Bij elke interactie van de (potentiële) klant met uw organisatie groeit uw kennis over diegene.

Social engagement
Door klantprofielen op te stellen kunt u mensen één-op-één benaderen, maar als u een groter publiek wilt aanspreken is dat niet genoeg. Door middel van tools voor social listening kunt u monitoren wat er gezegd wordt op de verschillende kanalen en in verschillende talen. Zo kan het sentiment gemeten worden en komt u te weten hoe mensen praten over uw organisatie, product of dienst. Door deze kennis te delen binnen de organisatie kunt u negatieve punten verbeteren.

Kennis in de cloud
Door klantprofielen in de cloud op te slaan, stelt u meerdere afdelingen binnen de organisatie in staat beter resultaat te halen en meer over de klant te weten te komen. Zo kan de salesafdeling inzien wanneer een klant klaar lijkt te zijn om iets te kopen en op het juiste moment contact opnemen, de klantafdeling kan sentiment op sociale netwerken meten en reageren op mensen, etc.

Social selling
In een vorige blog gaven we al vier tips voor social selling met CRM. Als u een nieuwe klant ontmoet, is het erg waardevol om geïntroduceerd te worden door een gezamenlijke vriend of kennis. Door potentiële klanten te identificeren waar u een gedeeld contact mee heeft, heeft u een sterke basis voor een nieuwe relatie.

Customer experience
Het leren kennen van uw prospects en klanten is van belang om de klantervaring te kunnen verbeteren. Om de customer experience te optimaliseren is een gepersonaliseerde benadering noodzakelijk en om dit te kunnen doen, moet u veel weten over uw prospects en klanten.

Wilt u meer weten over het verbeteren van de klantervaring met behulp van CRM? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we onder andere ingaan op het optimaliseren van de customer experience en het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon