• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Hoe CRM verkopers helpt

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Het salesteam is vanzelfsprekend een belangrijke afdeling binnen de organisatie om nieuwe business te genereren. Om als verkoper een zo optimaal resultaat mogelijk te behalen, moet je inzicht hebben in alle klanten en leads en georganiseerd en efficiënt werken. Met de juiste tools worden medewerkers in staat gesteld productief en efficiënt te werken, en voor sales is CRM zo’n onmisbare tool. Op de volgende manieren kan CRM sales helpen beter resultaat te behalen.

Alle benodigde informatie over leads en klanten
Voor een verkoper is informatie en kennis over zowel wat verkocht wordt, als aan wie verkocht wordt, erg waardevol. Leads en klanten goed begrijpen stelt verkopers beter in staat om te relateren en de deal te sluiten. In CRM wordt zo veel data verzameld en opgeslagen, van demografische gegevens tot mails die geopend zijn en links waarop geklikt wordt. Hierdoor kan de klant proactiever benaderd worden en geholpen worden voordat ze er zelf om vragen.

CRM maakt het opvolgen van leads en klanten eenvoudiger
Het opvolgen van leads en ook klanten is van belang om de verkoopkans te vergroten, maar ook om ze tevreden te houden. CRM helpt een verkoper om inzicht te houden in follow ups die gedaan moeten worden. Elke interactie met een (potentiële) klant wordt opgeslagen, zodat helder blijft wie wat wanneer heeft gezegd. Zo blijft alles overzichtelijk en houdt de verkoper inzicht in de op te volgen personen. In CRM kunnen follow ups ingepland worden, zodat de opvolging eenvoudiger gaat: in CRM kan de agenda ingezien worden, maar ook wat al besproken is met diegene, zodat dat niet eerst uitgezocht hoeft te worden.

Maak Excel-sheets overbodig
Als een organisatie nog met Excel werkt om klantinformatie bij te houden, valt er veel winst te behalen met de inzet van CRM. Met Excel-sheets is vaak niet overzichtelijk: er zijn meerdere bestanden, de juiste informatie vinden kost onnodig veel tijd en het is niet voor iedereen inzichtelijk. Met een CRM-systeem wordt alle informatie op één centrale plek opgeslagen, waardoor iedereen hier eenvoudig en snel de benodigde gegevens kan vinden. Er is inzicht in marketingactiviteiten, lead nurturing, mails kunnen gepersonaliseerd worden, er kunnen segmenten aangemaakt worden, de mogelijkheden zijn eindeloos vergeleken met Excel.

Werk productiever en efficiënter
Voor verkopers is het, om een goed resultaat te behalen, van belang om een dag zo nuttig mogelijk te besteden en dat betekent zoveel mogelijk bezig zijn met afspraken, bellen en mailen met leads en klanten. Het is dan ook van belang dat ze informatie snel beschikbaar hebben, waar ze ook zijn, en dat kan met een CRM-systeem. De verkoper krijgt, zonder tijd kwijt te raken, een 360 graden klantbeeld in één systeem en overzicht, waardoor ze efficiënter en productiever te werk kunnen gaan.

Lead scoring: benader alleen warme leads
Voor een verkoper is het vervelend en zonde van de tijd om een lead op te volgen die nog niet sales-ready is. Met behulp van lead-scoring kan een lead een ‘cijfer’ krijgen waarmee aangegeven wordt hoe warm diegene is. Elke interactie met de organisatie krijgt een score toegekend, zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief of een geopende mail. Heeft iemand alleen maar een whitepaper gedownload? Dan zal de score laag zijn. Maar als diegene vervolgens ook nog mails opent, zich aanmeldt voor een webinar of een afspraak aanvraagt, dan zal deze score steeds hoger worden. Het salesteam kan aan de hand van deze scores goed bepalen wie ze al opvolgen, en wie nog in de lead nurturing flow moet blijven.

CRM is een waardevolle tool om elke afdeling in de organisatie te helpen efficiënter en productiever te werken. Wilt u meer weten over de toegevoegde waarde van CRM voor uw organisatie? In ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’ gaan we dieper in op de rol van CRM binnen organisatie en het verhogen van het bedrijfsresultaat met behulp van een CRM-systeem.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon