• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Hoe CRM kan helpen in het tijdperk van IoT

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Internet of Things wordt steeds groter en populairder. Steeds meer zijn mensen verbonden met het internet en dit ook met steeds meer apparaten. Hierdoor is er steeds meer informatie beschikbaar over klanten en hun gedrag, waar bedrijven slim op kunnen inspelen. CRM kan hierbij helpen.

Er komt steeds meer informatie beschikbaar en om dit slim te verwerken, is een geavanceerde CRM-tool nodig. Hiermee kunnen product- of dienst en klantgegevens gebruikt worden om de klantervaring te optimaliseren, betere marketingcampagnes te ontwikkelen en toekomstige koopcycli te voorspellen. Het IoT zorgt ervoor dat bedrijven gegevens kunnen verzamelen die gebruikt kunnen worden om persoonlijke berichten en campagnes te ontwikkelen. Op basis van trends en voorspellingen kunnen aanbiedingen gemaakt worden die inspelen op toekomstige wensen en behoeften.

Er zijn een paar factoren van CRM die het IoT stimuleren en die bijdragen aan hogere klantloyaliteit- en tevredenheid.

  • Mobile CRM: Mobiele connectiviteit drijft het IoT en het is dan ook logisch dat medewerkers hiermee uitgerust zijn. Voor werknemers die contact hebben met klanten, zou de informatie uit de CRM-oplossing altijd beschikbaar moeten zijn in een mobiele CRM-omgeving.
  • Social media integratie: integratie van social media en CRM zorgt ervoor dat er nog meer data verzameld kan worden. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig wel een mobiel apparaat waarmee gebruik gemaakt wordt van social media en het is dan ook van belang dat tijdens de sales- en marketingcyclus ook via social media met (potentiële) klanten gecommuniceerd kan worden. Ook de klantenservice moet dit kunnen.
  • Analytics: het IoT zorgt ervoor dat er heel veel data beschikbaar is voor organisaties. Als deze data over klanten, maar ook over sales-, marketing- en servicemedewerkers en prestaties in CRM opgeslagen wordt, is het zaak om deze data goed te analyseren en te gebruiken om onderbouwde beslissingen te nemen.
  • Integratie met andere bedrijfssystemen: datasilo’s staan organisaties in de weg om succesvol om te gaan met het IoT en daarom is het noodzakelijk dat het CRM-systeem goed integreert met andere cruciale bedrijfssystemen, zoals ERP, marketing automation software of financiële software.
  • Opschaal- en aanpasbaarheid: de ontwikkelingen volgen elkaar snel op in de Internet of Things-infrastructuur. Daarom is het van belang dat een CRM-oplossing flexibel is en makkelijk aan te passen is naar veranderende bedrijfsprocessen. Maatwerk is vaak mogelijk, maar een systeem dat zonder coderen aangepast kan worden is waardevoller en schaalt makkelijker mee.

Wilt u meer weten over het inzetten van CRM om meer inzicht te krijgen in leads en klanten? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon

Bron: Customer Talk