• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Geen verkoopkans meer missen? Laat marketing en sales (nog) beter samenwerken!

Het is natuurlijk een open deur om te zeggen dat je sales- en marketingafdeling goed met elkaar moeten samenwerken. Lastiger wordt het wanneer je de vraag stelt; hoe doe je dat dan in de praktijk, marketing en sales met elkaar verbinden?

Laat ik vanuit mijn ervaring met CRM-toepassingen toch eens proberen daar wat over te zeggen.

Maar allereerst, open deur of niet; sales en marketing werken wat mij betreft nog te vaak als losse eilandjes. Met als resultaat dat op het ene eiland keihard gewerkt wordt aan de marketingactiviteiten. Terwijl op het eiland een stuk verderop alles op alles wordt gezet om zoveel mogelijk verkoop te genereren. Gek eigenlijk, want het ene eiland kan niet zonder het andere bestaan. En om nog even in die metafoor te blijven hangen; er loopt een brug tussen de twee afdelingen. Namelijk de leads die door de marketingafdeling worden gegenereerd. En die vervolgens door de salesafdeling moeten worden omgezet in verkoop.

Actuele klantinformatie is de sleutel tot succes

Je kunt nog zo’n getalenteerde marketingafdeling hebben. En de beste saleskanonnen hebben rondlopen in je organisatie. Wanneer er niet wordt samengewerkt, dan kost dat je onderneming simpelweg geld. Omdat leads niet worden opgevolgd, verkoopkansen worden gemist en je marketingafdeling niet gevoed wordt met de juiste kennis die binnen je salesteam aanwezig is. Want het is niet alleen het marketingteam dat het salesteam moet voeden met leads. Het is ook het salesteam dat de marketingafdeling moet voeden met relevante klantkennis en inzichten.

Je wilt dus dat beide afdelingen altijd, ieder moment van de dag toegang hebben tot alles wat je over je klanten weet. Je marketingmanager moet zonder tijd te verliezen precies die informatie kunnen vinden die hij nodig heeft. Informatie die vaak vanuit sales komt. Zoals bepaalde productvoorkeuren van je subdoelgroep. Of welk type marketingcontent tot conversie leidt. En omgekeerd heeft sales behoefte aan informatie die bij de marketingafdeling vandaan komt. In welke fase van de customer journey bevindt klant X zich? Welke kennis heeft hij al dankzij de inspanningen van de marketingafdeling?

Om die vragen te kunnen beantwoorden is een centrale database essentieel. Waarbij geen waardevolle klantinformatie verloren gaat.

Weet welke reis je klant maakt. En speel er op in!

Een CRM-systeem kan je helpen altijd de actuele klantinformatie tot je beschikking te hebben. Heel plat gezegd: een CRM-systeem is software waarin alle medewerkers, van klantenservice tot marketing, sales en directie consequent bijhouden welke klantcontacten er zijn geweest. En welke informatie dat heeft opgeleverd. Klantinformatie die dankzij deze software vervolgens binnen de hele organisatie beschikbaar is.

Relevant voor het verhogen van je verkoop. Want door een score te hangen aan de contactmomenten kan worden vastgesteld waar een lead zich in de customer journey bevindt. Deze klantreis bestaat uit verschillende stadia voordat iemand overgaat tot aanschaf van een product of dienst. En tijdens elk stadium heeft een klant andere behoeften. Daar wil je op inspelen.

Betere leads en nog kosten besparen ook!

In een CRM kunnen alle contactmomenten met klanten, maar ook met potentiële klanten (leads) vastgelegd worden. De inzichten die dit oplevert maken het mogelijk om prospects op het juiste moment van de juiste, gepersonaliseerde en relevante content te voorzien. Leads kunnen op deze manier beter gekwalificeerd worden en de salesafdeling krijgt zo warmere leads die de moeite waard zijn om op te volgen. Waardoor marketing niet meer alle moeite voor niks doet.

Bovendien kan dit de doorlooptijd van de sales cyclus flink verkorten. De marketingafdeling krijgt aan de andere kant weer nieuwe inzichten in hoe de leads opgevolgd worden door het salesteam. De marketing- en verkoopprocessen worden kortom beter op elkaar afgestemd. Waardoor er beter op de (potentiële) klant kan worden ingespeeld.

Zo wordt de kloof tussen marketing en sales gedicht. De twee eilanden worden een groot eiland van gedeelde informatie. Met gerichtere marketingcampagnes en een effectievere leadsopvolging. En daar bovenop levert het werken met een CRM-systeem een efficiencyslag op. Doordat er geen tijd meer verloren gaat in de communicatie tussen de twee afdelingen. Een centrale database werkt nu eenmaal sneller dan heen en weer bellen of rondsturen van losse klantbestanden.

Een slimme oplossing dus, waarmee je marketing en sales met elkaar verbindt!

Wil je ontdekken hoe een CRM-systeem kan bijdragen aan het succes van jouw marketingactiviteiten? Neem contact met ons via info@bendcrm.nl of 0508200213. Of download het Whitepaper: De toegevoegde waarde van CRM in het MKB hieronder.

 

Download het whitepaper