• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Gebrek aan goed klantbeeld bij B2B organisaties

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een groot deel van de business to business (B2B) gerichte bedrijven heeft geen duidelijk of volledig beeld van zijn klanten. Dit blijkt uit onderzoek van marketing intelligence-bedrijf Sizo en komt onder andere doordat databronnen niet goed worden benut doordat de respons uit campagnes niet worden gebruikt.

Het onderzoek laat ook zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van big data toepassingen binnen B2B marketing. Zo verzamelt 77% van de bedrijven data over online gedrag en voorspellingen van klanten. Ook heeft 52% van de bedrijven een lead management applicatie om potentiële klanten te analyseren en te volgen.

Ondanks de toenemende mate waarin big data wordt ingezet, blijkt toch dat 36% van de grote B2B gerichte bedrijven een onbetrouwbaar en onvolledig klantbeeld heeft. Dit komt volgens het onderzoek doordat big data niet goed genoeg wordt benut. Zo gebruikt 26% van de respondenten de respons uit campagnes niet om tot betere klant- en marktinzichten te komen.

Big data benutten

Het is duidelijk dat big data beter benut moet worden om hier successen mee te behalen. Om een goed klantbeeld te creëren en hier voordelen uit te halen dienen alle databronnen met elkaar geïntegreerd te worden. Bij minder dan de helft van de ondervraagden zijn systemen met klantdata namelijk automatisch aan elkaar gekoppeld. Met Microsoft Dynamics CRM kunt u alle gestructureerde en vastgelegde data vastleggen in CRM en ongestructureerde data die op ons af komt uit kanalen als Facebook, Twitter en YouTube te structureren. Vervolgens kan deze data gebruikt worden ter analyse en maakt het mogelijk om relaties en correlaties te ontdekken tussen de enorme hoeveelheid gegevens die u in uw big data set heeft.

Met behulp van CRM kan vervolgens de big data worden omgezet in voorspellingen van het koopgedrag van de klanten, betere besluitvorming over de te voeren strategie, continue verfijning van de klantgerichtheid, tijdiger signaleren van prospects via verschillende interne en externe kanalen en inzicht creëren in de meest waardevolle klanten (ambassadeurs).

Denkt u dat u uw big data beter kunt benutten? Wij helpen u graag om het maximale klantbeeld te vormen! Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.