• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Dynamics 365 & Business Central: wat zijn de overeenkomsten en verschillen?

Met Dynamics 365 en Business Central heeft Microsoft 2 pakketten in huis die kleine en middelgrote bedrijven en organisaties verder kunnen helpen. Waar Dynamics 365 vooral in de CRM-hoek zit, is Business Central meer een ERP-tool.

In dit artikel gaan we kort in op de overeenkomsten en verschillen tussen beide pakketten, zodat je weet wanneer je het beste voor welk pakket kiest. We doen dit in samenwerking met Succeed IT, die gespecialiseerd zijn in de implementatie van Business Central. BEND richt zich al meer dan 10 jaar op de implementatie van Dynamics 365. 

Hoe zijn Dynamics 365 en Business Central ontstaan? 

De beide pakketten zijn op een vergelijkbare manier tot stand gekomen. Voordat Dynamics 365 geboren werd, bood Microsoft de verschillende apps binnen het pakket al als lokale oplossingen aan. Met de opkomst van de cloudtechnologie en de grotere behoefte aan plaats- en tijdonafhankelijk werken, werden alle relevante apps gebundeld en in een cloudoplossing aangeboden. Je kunt alsnog kiezen welke modules je wel of niet afneemt. 

Ook Business Central bestaat uit meerdere losse applicaties. Business Central is ontwikkeld als alles-in-1-oplossing op het gebied van enterprise resource planning. En ook dit pakket draait in de cloud, zodat gebruikers er altijd en overal mee kunnen werken. 

Dynamics 365, Business Central of een combinatie? 

Welk pakket het meest geschikt voor je is, hangt sterk af van de achtergrond van je organisatie en de wensen en eisen die je stelt aan een nieuw systeem. We bespreken 3 veelvoorkomende scenario’s. 

Business Central kiezen 

Business Central is vooral interessant voor bedrijven die ondersteuning zoeken voor logistieke & financiële processen en relatiemanagement. Het ligt als oplossing dus vooral voor de hand voor bedrijven in de handel. logistiek en productie. 

Dynamics 365 (CRM) kiezen 

Als je vooral ondersteuning zoekt op de volgende processen, dan is Dynamics 365 een logische keuze: 

  • Uitgebreid relatiemanagement  
  • Verkoop- en opportunitymanagement 
  • Marketing 
  • Serviceprocessen 

Over het algemeen geldt dat dienstverlenende organisaties meer baat hebben bij Dynamics 365. 

Dynamics 365 CRM en Business Central combineren 

De functionaliteiten van Dynamics 365 en Business Central overlappen elkaar voor een deel, maar ze vullen elkaar vooral erg goed aan. Het mooie is dat de functionaliteiten in dezelfde omgeving worden aangeboden en de verwerkte data in 1 database terechtkomt. 

Als je optimaal wilt profiteren van de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van marketing en verkoop, dan is het wenselijk om medewerkers vanuit Dynamics 365 te laten werken. Werk je al met Dynamics 365, maar wil je ook financiële en logistieke processen binnen het Microsoft-platform onderbrengen, dan is Business Central een welkome aanvulling. 

Verregaande standaardisatie 

Voor veel bedrijven is het een groot voordeel om zo veel mogelijk applicaties van Microsoft te gebruiken. Dat komt omdat de meeste medewerkers al ervaring hebben met het Office-pakket en de andere applicaties op dezelfde manier vormgegeven zijn. Ook qua gebruiksgemak zijn andere applicaties van Microsoft net zo prettig.  

Naast Office biedt Microsoft binnen hetzelfde platform nog allerlei andere oplossingen aan, zoals Flow, Power BI, Sharepoint en Teams. Op deze manier heb je met 1 platform in veel gevallen alles wat je nodig hebt. 

Meer weten? 

Dankzij onze ruime kennis en ervaring met Dynamics 365 en de nauwe samenwerking met Succeed IT kunnen we je goed adviseren over de beste oplossing voor jouw bedrijf. Je kunt direct contact met ons opnemen of een korte vragenlijst invullen via de mail. Dan krijg je direct een eerste advies over wat de beste keuze voor je is. 

Standaardisatie op Microsoft biedt meer voordelen 

Vanuit het Micosoft platvorm kan teven gebruik worden gemaakt van andere oplossingen die binnen het platform aanwezig zijn. Hierbij moet worden gedacht aan Flow, Power BI, sharepoint en Teams. 

Op basis van onze kennis en ervaring kunnen wij u adviseren over de wat voor uw organisatie ede beste keuze is of eventueel het groeipad is. Neem contact met ons op of doorloop het “stappenplan” om vai het invullen van een vragenlijst per mail een eerste advies te kirigen over wat voor u het beste is…