• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Drie gouden regels voor een succesvolle marketingcampagne!

Bestaat er zoiets als de perfecte marketingcampagne? Vast niet, maar er is wel een aantal basisregels waarmee je het maximale uit je marketingactiviteiten kunt halen. Die basisregels wil ik graag met je delen. Want als je die in gedachten houdt heb je je handen vrij om je campagne verder te perfectioneren. En zo tot een marketingcampagne te komen met een optimaal resultaat!

Ook zal ik laten zien hoe een CRM je daarbij kan helpen. Oftewel; slimme software waarmee je alle contacten met klanten vastlegt. Met deze data kun je vervolgens je klant echt leren kennen. Essentieel, want anno 2018 is een vaag onderbuikgevoel over wie je klant ongeveer is niet meer genoeg om de concurrentie te verslaan.

Basisregel 1. Weet wie je klant is

Je kunt nog zulke gelikte mailings verzenden, of snel gemonteerde filmpjes op je website zetten; als je niet exact weet op wie je je richt, dan is de kans groot dat je de plank compleet misslaat. In de praktijk zie je het vaak gebeuren. Er wordt een campagne ontwikkeld, die er zo op het blote oog professioneel uitziet. Eigenlijk lijkt er vanaf een afstandje niks op aan te merken. Maar sluit de tone of voice, de vorm en de inhoud wel aan op je doelgroep? Die vraag kun je alleen beantwoorden als je je klant van A tot Z kent.

Vaak is klantinformatie wel binnen een organisatie aanwezig. Alleen is er geen overzicht van die informatie, omdat het verspreid over de organisatie is opgeslagen. Wat losse informatie op de afdeling sales, wat bestanden op de computers van de klantenservice, enzovoorts. Onmogelijk om daar een zinvolle analyses op los te laten.

Met CRM-software worden alle klantcontacten centraal beheerd. Dus of het nou een contact is met de afdeling sales, de klantenservice of een paar mailtjes met een specialist, alles is terug te vinden in het CRM. De voordelen van die centrale opslag gaan dus veel verder dan het eenvoudig bijhouden van actuele adressenbestanden, of een efficiëntere administratie.

Is er bij je klanten specifieke behoefte aan bepaalde informatie? Leven er bepaalde zorg of angsten? En heel plat; hou oud zijn ze en wat is hun plek binnen de organisatie? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden, voordat je een effectieve marketingcampagne kunt vormgeven. Weet je met behulp van de CRM-software precies wie je klant is? Dan kun je gericht een campagne gaan ontwikkelen. Die naadloos aansluit op je doelgroep.

2. Zet je marketingcampagne in op het juiste moment

Je campagne is ontwikkeld en alle marketingmateriaal ligt klaar om gepubliceerd of verzonden te worden. Een paar drukken op de knop en klaar? Was het maar zo simpel. Voor een effectieve marketingcampagne is timing net zo belangrijk als de inhoud. Ik vind dit blog over de vijf fases van het verkoopproces altijd heel behulpzaam. Ben je te vroeg met productgerichte marketing in de customer journey, dan kan je al snel als opdringerig worden ervaren. Als iemand met verkooppraatjes, terwijl je potentiele klant juist behoefte heeft aan begrip of meedenken over de problemen die binnen zijn organisatie leven. Elke fase in de customer journey vraagt dus om een andere boodschap.

Ook hier komt een CRM-systeem goed van pas. Doordat je je klanten door en door kent, weet je aan welke benadering ze behoefte ze hebben. En daar pas je je campagne op aan. Ook kunnen er campagnes ingericht worden om via verschillende kanalen klanten persoonlijk te benaderen.

3. Monitor je marketingcampagne

Draait je marketingcampagne eenmaal op volle toeren, dan is het zaak deze goed te monitoren. Welke mailings worden geopend, en welke verdwijnen juist meteen in de digitale prullenbak? En welke uitingen worden zelfs zo goed ontvangen dat ze leiden tot conversie? Informatie die goed van pas komt in het bijsturen van je campagne. En bij het perfectioneren van de volgende.

Vanuit het CRM-systeem kun je je marketingcampagnes niet alleen plannen en uitvoeren, maar ook analyseren. Daarbij heb je in één systeem het overzicht over alle campagneonderdelen. Zo kan bijvoorbeeld geregistreerd worden wie van de contacten de mailing heeft geopend en de website bezocht heeft. Uitgebreide analysemogelijkheden bieden waardevolle inzichten en maken het mogelijk om goed bij te sturen en de boodschappen nog beter af te stemmen op de (potentiële) klant.

Wil je ontdekken hoe een CRM-systeem kan bijdragen aan het succes van jouw marketingactiviteiten? Neem contact met ons via info@bendcrm.nl of 0508200213. Of download het Whitepaper: De toegevoegde waarde van CRM in het MKB hieronder.

 

Download het whitepaper