• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Door CRM besteden verkopers meer tijd aan verkoop

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

­­­In onze vorige blog hadden we het al over het verhogen van de efficiëntie van de vertegenwoordigers met behulp van CRM. Om dit te behalen moeten de vertegenwoordigers getraind worden in het gebruik van CRM. Zodra u positieve resultaten begint te zien bij uw salesteam, kunnen aanvullende processen en andere CRM-functies geïntroduceerd worden om hen te helpen de ingewikkeldere aspecten van verkoop aan te pakken. Dit is ook de derde laag van de Sales Transformation Pyramid: effectiviteit van de vertegenwoordigers.

BEND-CRM-effectiviteit-van-de-vertegenwoordigers

Bij deze aanvullende processen en andere functies kunt u denken aan:

  • Toegang tot inzichten en data op het gebied van verkoopintelligentie (sales intelligence) via het systeem om prospects effectiever te kunnen benaderen;
  • Gebruikmaken van CPQ-oplossingen (configuratie, prijs en offerte) om waterdichte oplossingen aan klanten te leveren;
  • Toegang verkrijgen tot eigenschappen van de verkoopcontent om deze te kunnen aanpassen aan specifieke klantbehoeften.

Als effectiviteit op succesvolle wijze doorgevoerd wordt, zien organisaties vaak verbeteringen: een kortere verkoopcyclus, hogere marges en gemiddeld grotere deals of meer verlening of herhaling van bestellingen. Ook verbeterde productiviteit is een groot voordeel.

Microsoft heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen de mate waarin bedrijven CRM toepassen binnen hun bedrijf en de hoeveelheid tijd die vertegenwoordigers in hun verschillende taken steken. Hieruit kwam naar voren dat bij bedrijven die CRM gemiddeld meer dan 90% toepassen, de verkopers 63,2% van hun tijd aan prospecting en verkoop zelf kunnen besteden. Bij bedrijven die CRM minder dan 75% toepassen ligt dit op 54,9%. Vertegenwoordigers bij organisaties die CRM gemiddeld 90% toepassen, besteden dus minder tijd aan taken na verkoop, administratieve taken en andere taken dan bij organisaties die CRM minder toepassen.

Zie onderstaande tabel voor alle gegevens.

BEND-CRM-verkooptijd

 

Bent u benieuwd naar alle lagen van de Sales Transformation Pyramid om zo ook de effectiviteit van uw vertegenwoordigers te verhogen met behulp van CRM? Download dan het whitepaper ‘Geef uw salesteam een boost’.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon