• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: zonder adoptie geen succes

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een CRM-traject kost zowel tijd als geld. Uiteraard wilt u dan ook dat CRM uiteindelijk succesvol ingezet wordt door de gehele organisatie. In een eerdere blog benoemden we al enkele valkuilen die dit succes in de weg kan staan. Maar wat misschien wel één van de belangrijkste redenen is dat CRM-projecten vaak mislukken, is het gebrek aan intern draagvlak en adoptie.

Een verandering binnen de organisatie, brengt altijd een zekere mate van weerstand met zich mee. Zeker voor de invoering van CRM, iets wat veel invloed kan hebben op de dagelijkse manier van werken, zullen medewerkers misschien niet meteen warmlopen. Zonder acceptatie van de medewerkers zal het systeem niet of niet goed gebruikt worden, steek hier dus genoeg tijd in.

Betrek de medewerkers
Om weerstand tegen de implementatie van CRM te verminderen of zelfs te voorkomen, is het noodzakelijk om vanaf het begin open te communiceren over de verandering. Om enthousiasme en draagvlak voor het systeem te creëren, moeten de uiteindelijke gebruikers het voordeel ervan in zien. Maak deze voordelen dus duidelijk, niet alleen door het te vertellen maar door het te laten zien. Naast het op de hoogte houden van de medewerkers, is het ook van belang om ze erbij te betrekken. Door te luisteren naar de wensen en feedback van de medewerkers, laat u zien dat u hun mening belangrijk vindt. Hun feedback kunt u uiteraard gebruiken om het systeem zo in te richten dat de gebruikers er uiteindelijk goed mee kunnen werken.

Geef trainingen en workshops
Naast de interne communicatie is het geven van trainingen en workshops minstens net zo belangrijk. Hiermee zorgt u ervoor dat elke medewerker weet hoe het systeem werkt en hoe ze het moeten gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden. Als u wilt dat CRM succesvol ingezet wordt en niet na verloop van tijd niet of niet goed meer gebruikt wordt door de medewerkers, is het noodzakelijk om uitgebreide trainingen te geven, indien nodig vaker dan één keer. Ook kan het verstandig zijn om per afdeling afzonderlijke trainingen te geven, de klantenservice zal er anders mee werken en andere functionaliteiten gebruiken dan de salesafdeling.

Adoptie is noodzakelijk om CRM met succes in te zetten. De gebruiksvriendelijkheid van het systeem is hierbij ook een belangrijk aspect: het moet eenvoudig en intuïtief werken, zonder overbodig vele funcitonaliteiten. Met Microsoft Dynamics CRM haalt u een systeem in huis wat hieraan voldoet. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Vraag dan een gratis demo aan.

Probeer gratis demo