• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: voorkom vervuilde data

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een veelvoorkomend probleem wat betreft CRM is datavervuiling. Na verloop van tijd wordt het systeem steeds minder betrouwbaar, minder efficiënt en hierdoor steeds minder gebruikt door de medewerkers. Vervuilde data zorgt voor een database waar niet meer goed mee gewerkt kan worden, wat een nadelig effect heeft op onder andere klantprofielen en het succes van campagnes. Omdat het implementeren van CRM zowel tijd als geld kost, is het natuurlijk wenselijk dat CRM dit ook weer terugverdient. Voorkom daarom datavervuiling in uw systeem.

Geen consistente dataverwerking
Eén van de oorzaken van datavervuiling is dat data niet consistent in het systeem ingevoerd wordt. Medewerkers verwerken de data allemaal op hun eigen manier, waardoor de data niet altijd goed vindbaar is. Er ontstaan dubbele records en onbruikbare gegevens wat ten koste gaat van de bruikbaarheid van deze gegevens voor bijvoorbeeld campagnes.

Om de data in het CRM-systeem schoon te houden is het noodzakelijk dat de data consistent ingevoerd wordt. Elke medewerker zou volgens dezelfde richtlijnen de gegevens in moeten voeren. Om dit te realiseren moeten dus duidelijke richtlijnen opgesteld worden, maar moeten de gebruikers ook getraind worden in het gebruik van het systeem. Als iedereen de data op dezelfde wijze invoert, zal het systeem een stuk schoner blijven.

Verouderde data
Een tweede oorzaak van vervuiling van het CRM-systeem is verouderde data. Contactpersonen wisselen van baan, krijgen andere contactgegevens, organisaties die stoppen te bestaan, et cetera. Zulke veranderingen zorgen voor verouderde data als dit niet bijgewerkt wordt. Het up-to-date houden van het systeem is dan ook erg belangrijk. Gegevens up-to-date houden kan door de data regelmatig te ontdubbelen en op te schonen.

Het schoon houden van de data in uw CRM-systeem is uitermate belangrijk om te zorgen dat uw medewerkers goed en efficiënt met het systeem kunnen blijven werken. Daarnaast is goede, up-to-date data van belang om succesvolle marketingcampagnes te voeren. Met Microsoft Dynamics CRM kunt u zulke campagnes voeren. Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Vraag dan een gratis demo aan.

Probeer gratis demo