• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: verbeter de integratie van marketing

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een CRM-oplossing die centraal staat in de organisatie, kan de marketingintegratie verbeteren, resulterend in zowel een positieve customer experience als verhoogde productiviteit voor zowel teamleden als de organisatie. Dit is van belang om een paar redenen. Zo gebeurt het binnen veel organisaties dat de marketing- en salesteam elkaar het gebrek aan resultaat verwijten (marketing genereert te weinig leads, sales volgt niet alle leads op). Bovendien stijgen verwachtingen en moet er meer met minder gedaan worden. Informatie en antwoorden moeten meteen klaarstaan als een prospect of klant contact opneemt, ongeacht wie ze vragen, teamleden moeten betrokken kunnen worden bij bijvoorbeeld het maken van een voorstel, et cetera. Om deze en meer redenen is het steeds belangrijker dat er goed samengewerkt kan worden en snel en efficiënt gehandeld en gereageerd kan worden. Een paar punten om bij stil te staan:

  • Uit onderzoek blijkt dat er zeven contactmomenten nodig zijn voor de marketingboodschap die je overbrengt een significante impact heeft;
  • In veel branches duurt het tot op heden te lang voor een salesmedewerker reageert op een vraag van een prospect of lead die marketing ze doorstuurt;
  • Als het jaar 2020 aanbreekt, is de customer experience belangrijker dan de prijs en het product als onderscheidende factor;
  • Organisaties die CRM-software implementeren, kunnen de inkomsten tot 8% verhogen ten opzichte van concurrenten die dit niet doen.

We geven u een paar voorbeelden van hoe een geavanceerde CRM-oplossing voor betere resultaten kan zorgen door integratie van marketing in het systeem. De voorbeelden geven verbeteringen voor de marketingactiviteiten en het effect hiervan op de afdelingen sales en klantenservice die u kunt verwachten als u CRM implementeert.

Voorbeeld 1: Geautomatiseerde leadmanagement- en verwerking

  • De responstijd op (aan)vragen neemt af, doordat ze automatisch verwerkt kunnen worden vanuit de bron en automatisch toegewezen kunnen worden aan een de agenda van een teamlid, waardoor het op de to do-lijst van diegene komt te staan.
  • Hang scores aan interesse/respons op digitale kanalen en sluis dit door naar het juiste teamlid. Meet websiteverkeer, respons op e-mail, interactie op social media en hang hier een score aan, om dit vervolgens te kunnen analyseren en optimaliseren.

Voorbeeld 2: klanten verwachten van medewerkers dat ze weten wat er speelt

  • Leg een benadering vast voor verschillende stappen in het marketing-, sales- en service proces die toegankelijk is voor relevante teamleden, op zo’n manier dat ze gepositioneerd zijn om de klantrelatie te versterken.
  • Geef alle teamleden, van marketing tot support, toegang tot geplande, actieve of afgeronde interacties, waardoor antwoorden of follow ups nauwkeuring en real-time gegeven kunnen worden
  • Meet alle activiteiten (telefoontjes, e-mails, marketingboodschappen, afspraken, etc.) in één locatie zodat iedereen dit eenvoudig kan inzien.

Voorbeeld 3: klanten ontvangen en reageren op boodschappen via verschillende kanalen

  • Gebruik tools om boodschappen te testen, gebruik vervolgens marketing automation om de beste boodschap te verzenden;
  • Meet respons van elke lead om te begrijpen waar en welke boodschappen het beste werkt bij dat soort lead of klant, om zo extra verkeer te genereren en continu te blijven verbeteren;
  • Plan marketingboodschappen voor bestaande klanten om top-of-mind te blijven.

Wilt u meer weten over het inzetten van CRM om de klantreis in kaart te brengen en meer succes uit uw marketing te halen? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we onder andere ingaan op het optimaliseren en automatiseren van processen om de klantervaring te verbeteren.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon