• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: stem sales en marketing op elkaar af

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

In eerdere blogs hebben we al geschreven over hoe een CRM-systeem bij kan dragen aan het verbeteren door de klantbeleving. Zo kan klantwaarde gecreëerd worden door alle klantdata centraal op te slaan in het CRM-systeem. Maar om daadwerkelijk de customer experience te kunnen verbeteren, is het noodzakelijk dat de marketing- en salesprocessen goed op elkaar afgestemd zijn.

Marketing en sales zijn twee afdelingen die allebei een grote rol spelen in het verbeteren van de klantbeleving, en deze processen moeten dan ook goed op elkaar aansluiten. Door de inzet van CRM worden de marketing- en verkoopprocessen zo ingericht dat ze aansluiten bij de customer journey. In het CRM-systeem kan bijgehouden worden waar een lead zich bevindt in de customer journey. Hier kan de marketing op aangepast worden: door lead scoring en lead nurturing worden leads beter opgevolgd. Ze krijgen relevante, gepersonaliseerde content aangeboden die aansluit bij de fase van de klantreis waarin ze zich op dat moment bevinden. Hierdoor kunnen leads beter gekwalificeerd worden en krijgt de salesafdeling warme leads om op te volgen, in plaats van koude leads. Dankzij opportunity management kan de salesafdeling ondersteunt worden door medewerkers van verschillende afdelingen: iedereen die betrokken is bij een verkoopkans kan vanuit CRM met elkaar samenwerken, aangeven welke taken zijn uitgevoerd en wat de vorderingen zijn. Zo worden de verkoopkansen beter benut. De (potentiële) klant krijgt daarnaast een betere customer experience doordat ze pas benaderd worden door een salesmedewerker op het moment dat zij daar ook behoefte aan hebben, niet op het moment dat ze bijvoorbeeld alleen een whitepaper gedownload hebben.

Wilt u meer weten over het inzetten van CRM om de interne processen te optimaliseren en zo de customer experience te verbeteren? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we onder andere ingaan op het verhogen van de klanttevredenheid en het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon