• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM software selectie: 3 mythes ontkracht

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Bedrijven zijn continu op zoek naar tools die ze kunnen helpen efficiëntie en opbrengsten te verhogen. Een tool die dit kan doen is CRM, hiermee kan alle klantinformatie centraal opgeslagen worden en kan de productiviteit verhoogd worden, net als de uiteindelijke winst. Steeds meer organisaties hebben een CRM-systeem geïmplementeerd. Als u ook overweegt om CRM aan te schaffen en te implementeren, is het van belang om alle feiten te kennen. We zetten 3 hardnekkige mythes rond CRM-oplossingen op een rij en ontkrachten deze.

Mythe 1: een CRM-tool kiezen leidt automatisch tot verkoopsucces
Een CRM-oplossing transformeert een organisatie niet meteen tot een succesvolle organisatie. Het gaat allemaal om hoe u de tool gebruikt. Met goede training en een goed opgezet plan voor u een tool implementeert, zal uw organisatie meer uit het gekozen systeem halen. Het salesteam moet de basics leren wat betreft het juist invoeren van klantinformatie- en interacties. Het is essentieel om de CRM-software te customizen om zo optimaal aan te sluiten op salesprocessen die binnen uw organisatie het beste werken. Als het CRM-systeem waar u zich in verdiept niet lijkt aan te sluiten op de salesprocessen, zoek dan verder.

Mythe 2: alle CRM-systemen zijn hetzelfde
Er zijn honderden CRM-oplossingen om uit te kiezen, en geen zijn hetzelfde. Daarom moet u afwegingen maken en een selectie maken van de systemen met functionaliteiten die voor uw organisatie en de beoogde doelstellingen van belang zijn. Voor u een CRM-tool kiest, is het verstandig om uit te werken welke functionaliteiten het belangrijkst zijn voor uw organisatie. Schrijf vervolgens enkele additionele factoren op die uw beslissing in een systeem kunnen beïnvloeden, zoals kosten, comptabiliteit met hardware en andere beperkingen. Leg deze lijst naast de opties en u bent een grote stap verder in de goede richting.

Mythe 3: als ik een tool gekozen heb, gaat sales er wel mee aan de slag
De laatste mythe is meteen ook de gevaarlijkste. CRM is geen software die geïmplementeerd wordt en waar vervolgens niet naar omgekeken hoeft te worden. Dit leidt tot slecht bijhouden van leads- en klantinformatie, lage gebruikersadoptie en uiteindelijk zal het CRM-systeem uw organisatie niks opleveren en zal het niet of nauwelijks gebruikt worden. Als u wilt dat het salesteam (en andere afdelingen) succesvoller wordt en betere resultaten houdt, dan is het van belang om ze niet ‘zomaar wat te laten doen’. De manager moet begrijpen wat het systeem kan en dit inzetten om de voortgang wekelijks te monitoren en follow-ups te doen. De verkopers moeten begrijpen hoe ze het systeem kunnen inzetten om overzicht te houden in lopende salesactiviteiten en hoe ze het systeem kunnen gebruiken om productiever en efficiënter te werken.

Mits gekozen wordt voor het juiste CRM-systeem en er daarnaast voldoende aandacht geschonken wordt aan de gebruikersadoptie, kan CRM bijdragen aan hogere productiviteit, een betere customer experience en uiteindeinlijk een hoger bedrijfsresultaat. Wilt u meer weten over de voordelen die CRM uw organisatie te bieden heeft? Download dan ook ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon