• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: sla een brug tussen sales en marketing

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Door de customer journey in kaart te brengen, kunnen de interne processen zo ingericht worden dat de customer experience verbeterd kan worden. In onze vorige blog bespraken we al dat de hele organisatie hiervoor moet samenwerken. Maar er moet vooral ook een brug geslagen worden tussen sales en marketing om daadwerkelijk in staat te zijn de klantervaring te verbeteren.

Als de customer journey en de ideale customer experience uitgewerkt zijn en daar de interne processen op aangepast zijn, moet de afstand tussen sales en marketing verkleind worden. Door met CRM te werken krijgen beide disciplines meer inzicht in wat het andere team doet en kunnen hierdoor de werkzaamheden beter op elkaar én op de customer journey afgestemd worden.

Een probleem dat nog steeds veel voorkomt binnen organisaties, is dat de marketingafdeling het salesteam verwijt dat ze de binnengehaalde leads niet opvolgen. Het salesteam loopt er juist weer tegenaan dat de leads die ze toegeschoven krijgen onvoldoende gekwalificeerd zijn. Door te werken met een CRM-systeem kan dit probleem verholpen worden en kan de kloof tussen deze afdelingen verkleind worden.

In CRM kunnen alle contactmomenten met klanten, maar ook met potentiële klanten (leads) vastgelegd worden. Door een score te hangen aan de contactmomenten kan vastgesteld worden waar een lead zich in de customer journey bevindt. Deze klantreis bestaat uit verschillende stadia voordat iemand overgaat tot aanschaf van een product of dienst, en tijdens elk stadium heeft een klant andere behoeften. Dergelijk inzicht maakt het mogelijk om prospects op het juiste moment van de juiste, gepersonaliseerde en op dat moment relevante content te voorzien. Leads kunnen op deze manier beter gekwalificeerd worden en de salesafdeling krijgt zo warmere leads die de moeite waard zijn om op te volgen, waardoor marketing niet meer alle moeite voor niks doet. Bovendien kan dit de doorlooptijd van de sales cyclus aanzienlijk verkorten. De marketingafdeling krijgt aan de andere kant weer inzicht in hoe de leads opgevolgd worden door het salesteam. De marketing- en verkoopprocessen worden beter op elkaar afgestemd en de (potentiële) klant zal hierdoor een betere klantbeleving hebben.

Wilt u meer weten over de rol van sales en marketing in het verbeteren van de customer experience en het verhogen van het bedrijfsresultaat? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we ingaan op het verbeteren van de klantbeleving en het bedrijfsresultaat door de inzet van CRM.

Download het whitepaper