• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: niet alleen voor de salesafdeling!

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Wanneer een organisatie een CRM-systeem zoals Dynamics CRM implementeert, zijn de eerste gebruikers vaak de salesafdeling. Dat is niet zo gek, want het was ook altijd zo dat CRM-systemen voornamelijk gefocust waren op het helpen van verkopers om hun leads en verkoopkansen bij te houden, en om salesmanagers meer inzicht te geven in de prestaties van het verkoopteam. Maar met de modernere CRM-tools is er geen reden om het niet uit te breiden naar andere afdelingen binnen de organisatie. Dynamics 365 biedt zowel ingebouwde functionaliteiten als uitgebreide tools die eraan toegevoegd kunnen worden, waardoor het voor elke afdeling iets toe kan voegen en voordelen biedt. We benoemen enkele afdelingen die ook baat hebben bij het inzetten van CRM, maar elke medewerker binnen een organisatie kan er voordeel bij hebben.

Marketing
De marketingafdeling van uw organisatie is verantwoordelijk voor het identificeren en bereiken van potentiële nieuwe klanten. Veel CRM-systemen hebben marketingfunctionaliteiten voor het beheren en automatiseren van marketingcampagnes en het bijhouden van marketinglijsten. Hierdoor kan de marketingafdeling leads beter opvolgen, gepersonaliseerde boodschappen versturen en veel activiteiten automatiseren. Als de ingebouwde mogelijkheden niet genoeg zijn, kunnen CRM-systemen vaak uitgebreid worden met marketing automation oplossingen. Voor Dynamics CRM is er bijvoorbeeld ClickDimensions. Hiermee kan gebruik gemaakt worden van email marketing, integratie van webformulieren, lead scoring, maken en meten van landingspagina’s, et cetera. Hiermee kan veel informatie verzameld worden over leads en deze data kan ook weer ingezet worden om ze te nurturen.

Klantenservice
Na de sales- en marketingafdeling is de klantenservice vaak de volgende afdeling die aan de slag gaat met CRM. Met ingebouwde functies kunnen cases gecreëerd worden, evenals een geïntegreerde kennisbank. Cases kunnen aangemaakt worden op basis van social media posts, e-mails of telefoontjes. Na het aanmaken van een case in Dynamics 365 kunnen ze in de wachtrij gezet worden en afgehandeld worden door de klantenservice. Naast het verzamelen van alle klantvragen- en feedback, kan CRM de klantenservice helpen bij het bieden van een betere klantervaring. Doordat alle informatie over een klant snel en eenvoudig in te zien is, kunnen vragen beter en sneller afgehandeld worden. Het aantal contactmomenten wat hiervoor nodig is kan daardoor afnemen, wat weer leidt tot een hogere tevredenheid bij de klant.

IT
De IT-afdeling houdt alle systemen binnen de organisatie draaiende, zodat hun collega’s zich kunnen focussen op hun werkzaamheden. Een CRM-systeem maakt dit wat makkelijker voor de IT-afdeling, doordat het aantal programma’s en systemen binnen een organisatie kan afnemen. Bovendien kan CRM gebruikt worden om een interne taak aan te maken. Als er dan iets gedaan moet worden door de IT-afdeling, krijgen ze dat middels hun takenoverzicht te zien.

Projectmanagers
Projectmanagers zijn verantwoordelijk voor meerdere projecten en kunnen dan ook wel een tool gebruiken om de vele verschillende taken en deadlines overzichtelijk te houden. CRM kan hierbij helpen. Dit jaar heeft Microsoft Project Service als functionaliteit toegevoegd binnen Dynamics CRM. Hiermee kan een tijdlijn gezien worden en de taken die nog uitgevoerd moeten worden om een project af te ronden, maar ook een integratie van projecten met verkoopkansen, zodat het project onderdeel wordt van een verkoop. Door gebruik te maken van Project Service samen met Dynamics CRM, is er een centrale bron om de status van projecten in te zien en te beheren.

Administratie en management
Als alle afdelingen CRM gebruiken, krijgt de organisatie een geïntegreerde database met alle interne en externe interacties en data. Door deze data te analyseren krijgt het management meer zicht op wat er allemaal speelt binnen verschillende afdelingen en wat de resultaten zijn. Dit stelt een organisatie in staat om betere beslissingen te maken wat resulteert in een hogere klant- én medewerkerstevredenheid en uiteindelijk hogere opbrengsten.

Microsoft Dynamics CRM heeft door de verschillende ingebouwde functionaliteiten en te integreren mogelijkheden veel voordelen te bieden voor élke afdeling binnen uw organisatie.. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van dit CRM-systeem voor uw organisatie? Vraag dan geheel vrijblijvend een demo aan.

Probeer gratis demo