• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM-integratie: 4 valkuilen

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een CRM-traject heeft nog wel wat voeten in de aarde, dit wordt echter vaak nog onderschat door organisaties. Er zijn een paar valkuilen waar organisaties steeds weer intrappen, waardoor CRM-implementaties mislukken en niet zorgen voor het gewenste resultaat. We zetten enkele van deze valkuilen voor u op een rijtje.

Gebrek aan strategie
Veel CRM-projecten mislukken doordat er vooraf geen strategie bepaald wordt. Een succesvol CRM-traject begint echter met een goede strategie. Om het juiste CRM-systeem voor uw organisatie te kunnen selecteren, is het noodzakelijk om te weten wat u er mee wilt bereiken. Het doel van CRM moet eerst vastgesteld worden om hier het juiste systeem bij te kunnen kiezen.

Geen afspraken over processen
Als het systeem geïnstalleerd is, is het van belang om duidelijke afspraken te maken en de processen te definiëren en in te richten. De medewerkers moeten met het systeem aan de slag en het is van belang om af te stemmen hoe hiermee gewerkt wordt. Hoe worden bijvoorbeeld contactgegevens ingevoerd, wat zijn verplicht in te vullen velden? Als dit niet goed afgesproken wordt, is de kans op bijvoorbeeld datavervuiling groot, wat er uiteindelijk in zal resulteren dat het CRM-systeem als onbetrouwbaar wordt bestempeld en steeds minder gebruikt zal worden.

Toevoegen van onnodige functionaliteiten
CRM-systemen blijven zich snel ontwikkelen om te voldoen aan eisen van klanten. Er komen steeds meer functionaliteiten, waarvan vele vooral interessant zijn voor grote organisaties, maar niet voor het MKB. Ga goed na welke functionaliteiten echt noodzakelijk zijn voor uw  organisatie en welke niet.

Medewerkers worden niet/weinig betrokken
Elke verandering in een organisatie zorgt vaak voor weerstand van de medewerkers, zeker als er niet vanaf het begin open over gecommuniceerd worden. Bij het implementeren van een CRM-systeem is dit dan ook niet anders, er wordt immers een nieuwe manier van werken gevraagd van de medewerkers. De medewerkers moeten met het systeem gaan werken, dus het creëren van intern draagvlak is noodzakelijk om de adoptie van het CRM-systeem zo groot mogelijk te maken. Dit betekent vanaf het begin open communicatie over de implementatie en het betrekken van de medewerkers bij dit traject.

Bent u bezig met een CRM-traject of van plan hier mee van start te gaan? We helpen u graag CRM met succes te implementeren. Neem contact met ons op of vraag een gratis demo aan:

Probeer gratis demo

Bron: Frankwatching