• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM in de cloud of in huis

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Bij de keuze voor een CRM systeem komt altijd de keuze voorbij voor werken in de cloud of een systeem die draait op een server binnen de eigen bedrijfslocatie. Wanneer is het voor organisaties interessant om voor de cloud-versie te kiezen en wanneer zal de on-premise-variant een betere keuze zijn? Op basis van een aantal aspecten lichten we hieronder de verschillen uit.

Online variant
Bij de online-variant staat het complete pakket op een server die zich ‘ergens’ in de wereld bevindt. Door een internetverbinding krijgt de organisatie toegang tot de CRM-omgeving en kun je CRM overal en altijd benaderen. Het volledige technische beheer zit bij de prijs van het maandelijkse abonnement inbegrepen waardoor de organisatie er geen omkijken naar heeft.

On-premise
Bij de on-premise-variant staat de software fysiek op een server van de organisatie. De hardware is eigendom van de organisatie en wordt beheerd door de IT-afdeling of door een externe partij. De CRM-omgeving is te benaderen binnen het netwerk van de organisatie. Organisaties hebben hiervoor dus één of meer servers nodig. Naast de softwarelicenties voor CRM moeten ze de softwarelicenties van het besturingssysteem voor de server aanschaffen. De gegevens staan in een database waarvoor ook licenties moeten worden aangeschaft.

Veiligheid
Er wordt vaak gedacht dat de gegevens die in de cloud staan praktisch op straat liggen. Het tegendeel is echter waar. De cloud heeft een hele hoge beveiligingsgraad. Een team van beheerders houdt deze beveiliging nauwlettend in de gaten. Vaak worden gegevens op een on-premise-systeem minder in de gaten gehouden door beheerders van de organisatie dan de gegevens in de cloud.

Beschikbaarheid
Zonder internet geen cloud. Ook al zijn er diverse failover beveiligingen, als de internetverbinding eruit ligt, hebben organisaties geen toegang tot de CRM-omgeving. Dit wil niet zeggen dat on-premise wel werkt als het internet eruit ligt. Want vaak staat een on-premise omgeving in het datacenter, waarvoor toch een verbinding nodig is. Microsoft garandeert met CRM in de cloud een beschikbaarheid van 99,9 %.

Data storage
Van organisaties in Europa die gebruik maken van een Dynamics CRM-omgeving in de cloud, zijn de gegevens opgeslagen in het datacenter van Microsoft in Ierland. Voor sommige organisaties kan dit ongewenst zijn, zij moeten vanwege wet- en regelgeving de gegevens in hun eigen land hebben staan. Dit kan een overweging zijn om toch een on-premise systeem te nemen.

Beheer
Is er voor CRM in de cloud dan helemaal geen beheer meer nodig? Zo eenvoudig kan het ook weer niet gesteld worden. Maar waar een on-premise CRM-omgeving behoorlijk wat technisch beheer voor de servers nodig heeft, beperkt het beheer bij CRM Online zich tot functioneel beheer.

Kosten
Bij een on-premise CRM-omgeving betaal je éénmalig voor de licenties. Daarnaast sluit je vaak ‘software assurance’ af, zodat je gratis kan upgraden naar een nieuwe versie, maar dit hoeft niet. Maar alle ondersteunende software zoals het besturingssysteem voor de servers, en de licentie voor SQL Server voor de dataopslag moeten ook aangeschaft worden. De servers zelf en de beheerkosten moeten natuurlijk ook in de kosten worden meegenomen. Bij CRM in de cloud (online) betalen organisaties een vast bedrag per maand per gebruiker.

Conclusie
Ervan uitgaande dat de kleine technische verschillen niet doorslaggevend voor de keus zijn en dat het niet uitmaakt of de gegevens niet in Nederland zijn opgeslagen, is de keus voor on-premise of online met name een prijstechnische keuze. Als je binnen het bedrijf al een beheerafdeling hebt of al een externe beheerder hebt, waarbij de benodigde kennis voor het beheren van servers en dataomgevingen beschikbaar is, is de keus voor een on-premise-systeem voor de hand liggend. Maar als je deze faciliteiten nog moet inkopen of vernieuwen, dan kan CRM Online een verstandige keuze zijn. Eén en ander hangt natuurlijk ook van het aantal gebruikers af.

Heeft u hulp nodig bij het maken van een juiste keuze voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op, we helpen u graag.

Bron: deondernemendeautomatiseerder.nl