• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM implementatie: 5 aandachtspunten

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Uit ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’ is al naar voren gekomen dat een goed CRM-systeem veel kan opleveren. Zo kan het de klanttevredenheid verbeteren, uw interne processen kunnen geoptimaliseerd worden en uiteindeljk kan het bedrijfsresultaat stijgen. Maar als u aan de slag gaat met de implementatie van CRM, zijn er wel een paar aandachtspunten tijdens dit traject om CRM uiteindelijk succesvol in te kunnen zetten.

Zorg voor een projectleider- en groep
Zonder projectleider is er niemand verantwoordelijk voor het CRM-traject en loopt u het risico dat het blijft liggen. Door een leider aan te stellen die verstand van zaken heeft, is er iemand die zicht heeft op het proces, weet wat er moet gebeuren en ook zorgt dat dit moet gebeuren. Samen met een projectgroep kan diegene bepalen waar het systeem aan moet voldoen, hoe het ingericht zou moeten worden, et cetera.

Houd de eindgebruikers altijd in gedachten
De medewerkers moeten uiteindelijk werken met het CRM-systeem en het moet dan ook zo ingericht worden dat het voor hun een duidelijk systeem is wat ze ook daadwerkelijk in staat stelt sneller en efficiënter te werken. Volgens Forrester Research mislukken tot 70% van de CRM projecten vanwege een slechte gebruikersadoptie. Vaak komt dit doordat ze met een systeem moeten werken wat niet gebruiksvriendelijk is en wat teveel onnodige functionaliteiten heeft. Stel dus goed vast wat de medewerkers nodig hebben.

Communiceer en creëer draagvlak
Implementatie van een CRM-systeem kan voor medewerkers een (grote) verandering zijn in de manier van werken, als hier niet goed mee omgegaan wordt kan dit leiden tot weerstand. Communiceer open en vanaf het begin over het project, waarom dit systeem geïmplementeerd wordt en vooral: welke voordelen dit heeft voor de medewerkers. Zorg ervoor dat medewerkers op de hoogte zijn en weten wat ze eraan hebben om te voorkomen dat ze het CRM-systeem niet accepteren en niet zullen gebruiken.

Geef de medewerkers voldoende training
Om te zorgen dat de medewerkers het systeem veel en goed gaan gebruiken, is het van belang ze voldoende training te geven. Laat ze zien hoe het systeem werkt en hoe ze het kunnen gebruiken voor hun dagelijkse werkzaamheden. Houd het niet bij één training, de kans is groot dat gebruikers meer vragen hebben nadat ze het systeem een poosje hebben gebruikt.

Importeer alleen schone data
Begin met een CRM-systeem dat alleen schone data heeft. Vervuilde data in CRM zorgt ervoor dat er niet prettig mee gewerkt kan worden, dat de betrouwbaarheid van het systeem in twijfel wordt getrokken en dat niet de gewenste resultaten behaald worden. Dit gaat ten koste van de gebruikersadoptie en uiteindelijk zal het systeem niet of steeds minder gebruikt worden.

Bent u bezig met een CRM-traject of van plan hier mee van start te gaan? We helpen u graag CRM met succes te implementeren. Neem contact met ons op of vraag een gratis demo aan:

Probeer gratis demo