• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: onmisbaar bij verhogen klantenbinding

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

CRM speelt een belangrijke rol in het succes van veel organisaties. Het helpt in het gehele proces van vinden, binnenhalen en vasthouden van klanten. Maar ook om op een goede, efficiënte manier contact met klanten te hebben, is CRM van belang. We zetten vier manieren op een rij van de rol die CRM kan spelen in het verbeteren van de customer experience en het verhogen van de klantbetrokkenheid door goede interacties te hebben.

Centrale plek voor berichten van klanten
Klanten verspreiden overal berichten, opmerkingen, reviews en feedback. Het is een grote uitdaging om handmatig bij te houden wat klanten (en prospects) zeggen over uw organisatie. CRM kan dit echter verzamelen en centraal opslaan. De organisatie kan dit vervolgens eenvoudig inzien, analyseren om er waardevolle inzichten uit te halen op het gebied van demografie en aankoopgewoontes, en meer gerichte, gepersonaliseerde contactmomenten met de klant hebben.

Consistente ervaring op alle kanalen
Voor organisaties is het een uitdaging om voor een soepel lopende samenwerking binnen de organisatie te zorgen. Vaak is er sprake van silo’s binnen organisaties, wat een negatieve invloed heeft op de customer experience, omdat er een inconsistente boodschap naar klanten verzonden wordt tijdens de verschillende contactmomenten met een organisatie. Muren moeten dan ook doorbroken worden om te zorgen voor een consistente boodschap, via elk kanaal en met elke afdeling. CRM draagt hier een steentje aan bij: er is één centraal systeem met alle informatie. Hierdoor heeft iedereen hier inzicht in, maar ook in wat collega’s doen. Het zorgt ervoor dat iedereen makkelijker kan samenwerken en zorgt er uiteindelijk voor dat de organisatie in staat is een eenduidige, duidelijke boodschap uit te stralen naar alle prospects en klanten, tijdens alle contactmomenten.

Meerdere servicekanalen
CRM-software stelt organisaties in staat om support via meerdere kanalen (telefoon, mail, social media, mobiele apps, self service, etc.) te leveren. Dit verhoogt het aantal problemen wat met één contactmoment opgelost kan worden en zorgt voor een betere klantervaring. Daarnaast biedt dit inzicht in welk kanaal een klant het liefst gebruikt voor communicatie met uw organisatie. Door deze voorkeuren te kennen kan dit gebruikt worden om de engagement te versterken en een betere klantrelatie te vormen.

Lead nurturing en conversie
Zeker bij grotere organisaties is het niet haalbaar om alle leads die binnenkomen handmatig bij te houden en op te volgen. CRM stelt sales- en marketingmedewerkers in staat om deze leads te verzamelen, te analyseren en belangrijke inzichten over leads te delen met andere teams. Daarnaast kunnen prospects met een lead scoring systeem gekwalificeerd worden. De score wordt gebruikt om te bepalen hoe koud of warm een lead is en wat de beste strategie is voor benadering van elk type lead.

Wilt u meer weten over het verbeteren van de klantervaring met behulp van CRM? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we onder andere ingaan op het optimaliseren van de customer experience en het verbeteren van het bedrijfsresultaat.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon