• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: betere service, hogere binding

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Bedrijven die succesvol zijn en langdurige klantrelaties hebben, worden vaak gekenmerkt door één ding: ze hebben de klantenservice zo geoptimaliseerd dat deze aansluit op de klant. We geven u een paar stappen om dit ook te realiseren.

Communiceer via de kanalen die uw klanten kiezen
Klanten gebruiken zelf verschillende middelen om te communiceren, zoals WhatsApp, Facebook (Messenger), e-mail, etc. Voor organisaties is het van belang om óók op deze kanalen aanwezig te zijn en hier service te bieden. De klant verwacht steeds meer van organisaties, wil een snelle reactie op het kanaal wat zij kiezen. Breng dan ook goed in kaart via welke kanalen uw klanten het liefst met uw bedrijf communiceren en richt dit in. Mobiele apps en social media zijn op dit gebied steeds meer onmisbaar. Daarnaast zijn er nog genoeg mensen die graag even bellen, dus ook medewerkers die klanten persoonlijk te woord kunnen staan zijn nog steeds onmisbaar binnen de organisatie.

Selfservice: stel klanten in staat zelf problemen op te lossen
Klanten willen graag zelf snel en eenvoudig antwoord op hun problemen kunnen vinden. Selfservice biedt ze deze mogelijkheid. In een eerdere blog zijn we hier al dieper op ingegaan. Door eenvoudige oplossingen zoals een FAQ-pagina met veelgestelde vragen, kunnen klanten zelf oplossingen zoeken, zonder meteen te moeten bellen of mailen. Dit is voor klanten fijn en scheelt daarnaast tijd voor de medewerkers, die hun aandacht kunnen focussen op lastigere problemen en klantvragen.

Zorg dat medewerkers snel alle informatie erbij kunnen pakken
Voorkom dat medewerkers op het moment dat iemand belt of mailt eerst in verschillende systemen de benodigde informatie op moeten zoeken. Door alle informatie op te slaan in een centraal CRM-systeem en andere bedrijfssoftware, zoals administratieve software, te integreren, kan een compleet klantbeeld opgesteld worden die medewerkers in één oogopslag kunnen inzien. Zo kan de klant sneller geholpen worden. Klanten wisselen vaak tussen communicatiekanalen, kies voor een slim CRM-systeem om te zorgen dat ze niet elke keer opnieuw hun verhaal hoeven te doen.

Stuur de klantenservice realtime aan met mobiele technologie
Met behulp van een slimme app is alle informatie die een goede klantenservice nodig heeft altijd beschikbaar. Zo kan overal de service gemanaged worden en actie ondernomen worden.

Personaliseer de service en bouw vertrouwen op bij de klant
De klant en zijn wensen staan centraal en hier moet proactief op ingespeeld worden. Met behulp van CRM kan een 360 graden klantbeeld opgebouwd worden en kan dit ingezet worden om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en relevante content te sturen. Door dit proactief te doen wordt de klant positief verrast en zal de loyaliteit stijgen.

Wilt u meer weten over het optimaliseren van de customer experience door de klantenservice te verbeteren? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we ingaan op het verbeteren van de klantervaring met behulp van CRM.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon