• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: AI doet zijn intrede

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

In onze vorige blogs over CRM-trends is het al duidelijk geworden: er zijn inmiddels zoveel meer mogelijkheden dan alleen het gebruik van CRM als digitaal adressenboek. Door de komst van artificial intelligence (AI) worden de systemen nóg slimmer en kan er nog meer gedaan worden met de beschikbare informatie en kanalen.

Het is voor organisaties steeds belangrijker om actuele, nauwkeurige data over leads en klanten te verzamelen. Deze data helpt bedrijven om slim in te spelen op kansen, klantrelaties te versterken en meer leads om te zetten in klanten. Business intelligence en analytics zijn op het gebied van CRM dan ook niet meer weg te denken en alle grote CRM-systemen maken hier gebruik van. Er is echter zoveel data beschikbaar dat analyseren van de data niet meer toereikend is. En om die reden wordt kunstmatige intelligentie steeds groter binnen CRM: door de cloud worden slimme verbanden gelegd tussen de grote hoeveelheid aanwezige bronnen en data, wat leidt tot computergestuurde suggesties.

Voorbeelden van AI
AI kan op meerdere middelen ingezet worden. Zo kunnen verkoopteams geholpen worden doordat verkoopkansen geprioriteerd worden door het systeem. Vooral als er vele leads binnenkomen is dit erg handig, tijdbesparend en efficiënter. Hetzelfde geldt voor marketing en klantenservice: klaagt iemand op social media over het product/dienst of bedrijf? CRM en AI geven aan hoe en wanneer het beste gereageerd kan worden.

Een ander voorbeeld is het sentiment wat gemeten kan worden: het systeem voert geautomatiseerde handelingen uit op interne en externe bronnen volgens regels die intern zijn opgesteld. Met AI kan ook het sentiment kan bepaald worden onder leads en klanten, het schat kansen in voor het sluiten van deals en stelt een aanpak voor om die deals te sluiten.

Kunstmatige intelligentie kan enorm veel voordelen bieden voor organisaties die met veel data werken. Doordat het systeem deze data analyseert en op basis daarvan activiteiten en handelingen voorstelt, scheelt dit medewerkers veel tijd. Artificial intelligence biedt veel mogelijkheden voor organisaties en zal in 2017 zeker groeien. Wilt u meer weten over de AI-mogelijkheden die Microsoft Dynamics CRM te bieden heeft? Neem dan vooral eens contact met ons op.

Bron: Computable