• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

CRM: 3 manieren om bestaande relaties te versterken

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Een CRM-systeem dat niet alleen als tool voor de salesafdeling gezien wordt, maar dat centraal staat in de gehele organisatie, kan nieuwe manieren bieden om bestaande klantrelaties te versterken, door de customer experience te verbeteren, productiviteit te verhogen en meer opbrengsten te genereren. Veel organisaties zetten CRM in met als doel het salesproces te optimaliseren en het salesresultaat te verhogen, maar er wordt vaak niet gefocust op het versterken van bestaande relaties. Toch is het erg van belang om ook te focussen op bestaande klanten: het werven van nieuw klanten kost 5 á 25 keer zoveel als het behouden van bestaande klanten. Het vergroten van uw klantretentie met 5% kan er al snel voor zorgen dat uw omzet stijgt met 25% á 95%. Een CRM-systeem kan helpen bij het versterken van de klantrelaties.

Gebruik analytics om bestaande klanten en hun interacties met de organisatie te evalueren

  • Stel vast wie de belangrijkste klanten zijn en ontwikkel programma’s om meer topklanten te krijgen.
  • Gebruik vastgelegde interacties en aankoophistories om salesprogramma’s te bouwen die het aantal interacties verhogen en die ingezet worden voor cross-sell van nieuwe diensten of producten.
  • Doe passende aanbiedingen of biedt accessoires/upgrades aan om niet alleen de klanttevredenheid te verhogen, maar ook meer inkomsten te genereren.

Genereer gepersonaliseerde, op maat gemaakte boodschappen die specifiek waarde bieden voor de ontvanger

  • Maak aangepaste boodschappen op basis van klanttypes, seizoen of specifieke product/diensten.
  • Deel klantenservice, garantie en andere niet-sales gerelateerde communicatie sneller en makkelijker door hetzelfde systeem (CRM) te gebruiken, zodat dit voor alle teamleden zichtbaar is.
  • Verstuur boodschappen op het door de klant gewenste kanaal (denk aan telefoon, mail, brief, et cetera).

Gebruik CRM om klanten proactief en persoonlijker te benaderen om de relatie te verbeteren

  • Zorg voor aanwijzingen voor activiteiten die door salesteams ondernomen moeten worden als er bijvoorbeeld onlangs geen contact is geweest met een klant of als de aankooppatronen van de klant veranderen.
  • Gebruik integratie van marketing om unieke landingpages te kunnen tonen en om ze door de formulieren/stappen te loodsen die aan een verkoop voorafgaan, maar wel met een persoonlijk tintje.

Een focus op de relatie met uw bestaande klanten, zorgt niet alleen voor hogere retentie, maar ook voor meer inkomsten door bijvoorbeeld cross-sell. Omdat de klanten zorgen voor een groot deel van uw inkomsten, is het zeker de moeite waard om hier tijd en moeite in te steken. Met een goed CRM-systeem bent u al een eind op weg, hiermee heeft u de benodigde data en analysemogelijkheden al in huis.

Wilt u meer weten over het optimaliseren van de customer experience met behulp van een CRM-systeem om zo de relatie met bestaande klanten te verbeteren? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we ingaan op het verbeteren van de klantbeleving en het bedrijfsresultaat door de inzet van CRM.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon