• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Checklist CRM-selectie: 3 stappen ter voorbereiding

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

CRM-software kan bedrijven helpen verschillende problemen op te lossen en op veel gebieden meer efficiëntie creëren. Deze voordelen hangen echter wel af van een aantal factoren. Bedrijven moeten vanaf het begin van het proces goede beslissingen nemen, voor een specifiek systeem of partner gekozen wordt. Om hierbij te helpen zetten we drie tips op een rij.

1. Een divers en goed geïnformeerd implementatieteam
Het implementatieteam helpt bij het begeleiden van het beslissingsproces voor CRM en zorgt ervoor dat dingen ook daadwerkelijk gebeuren. Het team werkt ook nauw samen met de gekozen CRM-partner om input en inzichten te leveren, net als de technische informatie die nodig is voor de implementatie. Het is dan ook van belang om goed na te denken over de samenstelling van dit team.

Idealiter zitten in het team verschillende stakeholders, wie dit precies zijn hangt af van de organisatie en branche. Er moet iemand inzitten die de eindgebruikers kan vertegenwoordigen, maar ook iemand van der IT-afdeling. Ook sales- en marketing moet vertegenwoordigd zijn, omdat zij waarschijnlijk het meest met het systeem zullen werken. Verder is het belangrijk om mensen erbij te betrekken die te maken hebben met informatiebeveiliging en financiën.

2. Een plan voor training, opleiding en adoptie
Medewerkers betrokken krijgen om te zorgen dat ze met het systeem gaan werken, is iets waar al vroeg aandacht aan geschonken moet worden, ook van het management. Dit kan op vele manieren, variërend van technische trainingen die de medewerkers het systeem leren kennen, tot opleidingen die meer focussen op bedrijfsvoordelen. Ook is het van belang om te zorgen voor adoptie. Medewerkers kunnen leren hoe ze het systeem moeten gebruiken, maar moeten vooral ook inzien wat de voordelen zijn voor hen. Tenzij het personeel inziet dat het zowel in hun voordeel als in het voordeel van de organisatie is om met CRM te werken, zal het resultaat tegenvallen. Zorg voor opleidingen die uitleggen hoe een CRM-systeem het werk van de medewerker makkelijker maakt en hoe ze hierdoor productiever kunnen worden. Zorg ook voor ambassadeurs die hun collega’s wijzen op de voordelen.

3. Een goede partner
Binnen de organisatie ligt de grootste verantwoordelijkheid wat betreft het succesvol maken van CRM, maar een slechte keuze qua leverancier kan dit bij voorbaat al onmogelijk maken. Verdiepen in verschillende partners, offertes, referenties, demo’s en meer informatie aanvragen helpen allemaal om de juiste partner te vinden. Een goede partner vinden met veel kennis en ervaring die past bij uw organisatie en meedenkt, is een belangrijke stap voor een succesvolle implementatie.

Wilt u ook een CRM-systeem implementeren? BEND CRM is partner van Microsoft Dynamics CRM, een gebruiksvriendelijk systeem wat continue in ontwikkeling blijft. Dankzij de vele verschillende functionaliteiten die u kunt toevoegen, is dit systeem goed aan te passen op uw specifieke behoeftes. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van dit CRM-systeem voor uw organisatie? Vraag dan geheel vrijblijvend een demo aan.

Probeer gratis demo

Bron: TM Group