• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

Bouwstenen van Social CRM

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Social media vormen een van de kanalen die marketeers gebruiken om consumenten te bereiken. Maar waar (nog) niet alle marketeers zich van bewust zijn, is dat consumenten social media steeds meer gebruiken om het bedrijf te bereiken. Hierin schuilt het belang van het op juiste wijze ordenen van de gegevens die in je social mediakanalen zitten. Om deze gegevens te ordenen, moet je eerst de gegevens op de juiste plaats verzamelen. Participatie en waardecreatie zijn de kernwoorden voor het opzetten van een strategie voor Social CRM. De waarde van de klant en de waarde voor de klant dienen bij een dergelijke strategie centraal te staan. En interactie fungeert daarbij als basis.

Acht bouwstenen voor Social CRM
De acht bouwstenen die door Gartner als fundament voor Social CRM worden beschouwd, zijn:

  1. Visie
    De CRM-visie van een organisatie dient te passen en gericht te zijn op samenwerking van klanten en prospects.
  1. Strategie
    Het behalen van klantdoelstellingen is de kern van een succesvolle CRM-strategie. Kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen aangaande klantbehoud en klantontwikkeling bepalen het succes.
  1. Organisatorische samenwerking
    Het intern doorvoeren van activiteiten op social media door de gehele organisatie is wellicht de grootste uitdaging. De ervaring leert dat de vorming van silo’s een belangrijk obstakel is voor het slagen van projecten.
  1. Customer experience
    Een integraal klantbeeld op de sociale media is van levensbelang, een beeld dat bijvoorbeeld met behulp van persona’s gemaakt kan worden.
  1. Klantprocessen
    Voor een succesvolle Social CRM implementatie moet worden bepaald in welke marketing, verkoop en serviceprocessen social media een rol kunnen spelen.
  1. Technologie
    Van belang bij de keuze van de juiste IT-oplossingen van Social CRM is de aansluiting bij de reeds in gebruik zijnde technologie.
  1. Informatie
    De klantdata die we treffen op de sociale media kunnen erg waardevol zijn, maar consumenten moeten wel voordelen zien en vertrouwen hebben in de organisatie om belangrijke gegevens te delen.
  1. Meten
    Meten is weten. Het stellen van tactische doelstellingen en een proces van trail en error bepalen de weg naar succes.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Social CRM? Wij helpen u graag!