• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

6 tips voor succesvolle geautomatiseerde campagnes

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

De customer experience wordt steeds belangrijker om klanten te binden aan uw organisatie en daarnaast ook nieuwe klanten aan te trekken. De marketingafdeling speelt een grote rol in het optimaliseren van de klantervaring. Het verzenden van gepersonaliseerde content die aansluit op de informatiebehoefte van de (potentiële) klant is steeds meer van belang. Hierbij komt de mogelijkheid van Microsoft Dynamics CRM om campagnes te automatiseren goed van pas. Hiermee worden gedurende een periode relevante boodschappen verstuurd naar prospects of klanten die aansluiten bij hun situatie. We geven zes tips om een goed nurture programma op te stellen.

  1. Content: creëer geautomatiseerde campagnes die informatie bevatten die van waarde is voor uw leads of klanten. Zorg ervoor dat de content in elke opvolgingsmail aansluit op het publiek en uiterst relevant is.
  2. Timing: plan op basis van het soort campagne de berichten in. Als het gaat om sales-ready leads, dan kunnen de berichten over ene kortere periode verspreid worden dan wanneer het gaat om inactieve leads die eerst weer warmgemaakt moet worden.
  3. Consistentie: goede nurture programma’s helpen bij het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid. Zorg daarom dat u consistente berichten stuurt die uw merk versterken. Dit betekent echter niet dat elke mail precies hetzelfde moet zijn. Qua inhoud en opmaak is het goed om wat te variëren in de geautomatiseerde marketingcampagnes om te kijken wat goed werkt.
  4. Targeting en personalisatie: campagne automatisering heeft als grote voordeel dat berichten aangepast kunnen worden op basis van de interacties die een prospect heeft met de mails. Maak gebruik van de mogelijkheden die Microsoft Dynamics CRM biedt om de mails aan te passen op de ontvanger en probeer geen algemene mails te sturen.
  5. Toestemming: zorg ervoor dat u toestemming heeft om de ontvangers te mailen, anders is dit spam. Ze moeten een opt-in gegeven hebben. Daarnaast moet de mail een opt-out optie hebben, ontvangers moeten zich kunnen afmelden voor de mailing.
  6. Data: data is het meest waardevolle instrument om goede lead nurturing campagnes op te stellen. Door veel data te verzamelen kan dit gebruikt worden om de content zo goed mogelijk af te stemmen op de ontvanger. Door een marketing automation tool zoals ClickDimensions te integreren in uw CRM-systeem, kunt u nog meer kennis verzamelen over prospects. Zo kunt u bijvoorbeeld zien op welke advertenties mensen geklikt hebben waardoor ze op de website kwamen, op welke pagina’s ze langere tijd geweest zijn, et cetera. Door te weten in welke content prospects geïnteresseerd zijn, kan er nog gerichter getarget worden.

Microsoft Dynamics CRM biedt mogelijkheden om marketingactiviteiten te automatiseren en te personaliseren. Hierdoor wordt de content aangepast op de informatiebehoefte van de (potentiële) klant en de fase van de klantreis waarin diegene zich op dat moment bevindt. Door gepersonaliseerde boodschappen te versturen met content die relevant is voor de ontvanger, kunnen leads beter gekwalificeerd worden en overgedragen worden aan de salesafdeling.

Benieuwd naar hoe u uw marketingactiviteiten kunt optimaliseren om nog beter aan te sluiten op de customer journey van de (potentiële) klant? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we ingaan op het verbeteren van de klantbeleving en het bedrijfsresultaat door de inzet van CRM.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon

Bron: Microsoft