• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

5 redenen waarom sales CRM niet gebruikt!

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Als u eindelijk budget vrij heeft kunnen maken voor de aanschaf van CRM-software, vele oplossingen bekeken heeft en veel tijd en geld in de implementatie en uitrol ervan gestoken hebt, wilt u natuurlijk ook dat de verkopers van uw organisatie het gebruiken. Toch gebeurt dit lang niet altijd, omdat de verkopers vaak bezwaren of misvattingen hebben waardoor ze er niet mee willen werken. We zetten er vijf op een rijtje en ook hoe dit opgelost kan worden.

‘Het CRM-systeem is te ingewikkeld’
Als consument weigeren we om technologie te gebruiken die ons leven niet gemakkelijker en productiever maakt. Op zakelijk vlak wordt echter vaak verwacht dat we werken met applicaties die het zelfs moeilijker maken. Voor verkopers is tijd heel waardevol en ze willen dan ook niet veel tijd moeten steken in het uitvogelen van nieuwe software, en dat zou ook niet moeten. Zodra verkopers vinden dat blijven werken met Excel of notities makkelijker is dan werken met het CRM-systeem, ben je ze kwijt.

Een goed CRM biedt een intuïtieve interface en goede usability. Leads moeten eenvoudig aangemaakt kunnen worden, gegevens moeten eenvoudig opgezocht kunnen worden, et cetera. Verkopers moeten met het systeem wíllen werken omdat het hun werk makkelijker maakt.

‘Het is nóg een tool waar we mee moeten werken’
Hoeveel tools moeten uw verkopers gebruiken om dagelijks hun werk te kunnen doen? Het verlaagt de productiviteit en kost waardevolle tijd als steeds tussen systemen geschakeld moet worden om e-mails te sturen, telefoontjes te registreren, leads op te slaan en andere taken uit te voeren. Als CRM niet in staat is om een paar andere oplossingen te vervangen, is het inderdaad slechts nóg een tool om mee te werken.

Een tool waarin alle salesactiviteiten georganiseerd kunnen worden, verhoogt de productiviteit van salesmedewerkers tot wel 75%, door het effectief vervangen van veel salesoplossingen. Functionaliteiten van CRM, integraties met e-mail, agenda en andere tools, stellen de verkopers in staat vanuit één tool te kunnen werken.

‘Het werkt voor geen meter op mobiel’
Salesmedewerkers zijn veel op weg voor afspraken, netwerkborrels, events, et cetera. Als ze de gesprekken en connecties die ze hier leggen niet meteen kunnen vastleggen, raakt veel waardevolle informatie verloren. Ze zouden niet moeten wachten tot ze weer op kantoor zijn voor ze gegevens in CRM kunnen invoeren of updaten. CRM moet ook onderweg beschikbaar zijn en vooral ook eenvoudig toegankelijk en te gebruiken zijn op mobiel, tablet of laptop.

Uit onderzoek blijkt dat 65% van verkopers die mobiel CRM gebruiken hun target haalt, ten opzichte van 22% die geen (goed werkend) mobiel CRM heeft. Veel CRM-software is tegenwoordig ook mobiel goed toegankelijk en erg gebruiksvriendelijk.

‘Ik ben liever bezig met leads bellen’
Alhoewel het goed is dat verkopers gefocust zijn op het binnenhalen van nieuwe klanten en het sluiten van deals, is het een slecht teken dat CRM te veel tijd van ze vraagt om telefoontjes vast te leggen, contactinformatie te updaten en het salesproces vast te leggen. Deze informatie vastleggen is noodzakelijk om te meten en om het salesproces- en resultaat over langere tijd te optimaliseren.

Innovatieve, goed ontwikkelde CRM-systemen besparen salesteams veel tijd door een automatisch of vereenvoudig dataverzamelingsproces. Communicatie (zoals mails) kan automatisch verwerkt worden, taken en uitkomsten kunnen met een paar klikken vastgelegd worden, et cetera.

‘Het helpt me niet meer te verkopen’
Salesmedewerkers zijn continu op pad voor afspraken, bezig met telefoontjes maken, et cetera. Ze kunnen het idee hebben dat alle data en informatie die ze moeten invoeren in CRM, voor hunzelf weinig oplevert. CRM moet niet als adressenboek functioneren, maar moet onder andere waardevolle rapportages opleveren die meer informatie geven dan Excel.

Het juiste CRM-systeem implementeren verhoogt de inkomsten per verkoper met 41%. Data moet geanalyseerd en getransformeerd worden in visuele rapportages, die teams in staat stellen verkoopkansen te identificeren en het salesproces te optimaliseren. Dit helpt met het verfijnen van leadscoring, inzicht in de verschillende stadia van de pipeline, et cetera.

CRM is een waardevolle tool om elke afdeling in de organisatie te helpen efficiënter en productiever te werken. Wilt u meer weten over de toegevoegde waarde van CRM voor uw organisatie? In ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’ gaan we dieper in op de rol van CRM binnen organisatie en het verhogen van het bedrijfsresultaat met behulp van een CRM-systeem.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon