• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

4 tips voor social selling met CRM

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

Voor salesmensen blijft het een uitdaging om leads te genereren. Oude verkoopmanieren werken steeds minder goed. Zo blijkt bijvoorbeeld dat meer dan 90% van managers nooit reageren of kopen naar aanleiding van koud bellen. Een nieuwe verkoopmethode die de laatste tijd steeds meer ingezet wordt, is social selling. In een eerdere blog hebben we social selling al kort toegelicht, in deze blog geven we u 4 tips om dit succesvol te doen.

Gebruik de juiste kanalen
Met social selling draait het om het opbouwen van relaties via social media. Maar om dit goed te kunnen doen, moet u wel de juiste netwerken kiezen, de sociale kanalen waar uw doelgroep zich bevindt. Voor een kledingwinkel kan dit Pinterest zijn, maar voor B2B is over het algemeen LinkedIn het meest geschikt, net als LinkedIn. Volgens Forrester maken de meeste beslissers vooral gebruik van Twitter en LinkedIn. De kanalen waarop uw salesteam actief moet zijn voor social selling, is dus afhankelijk van waar de doelgroep zich bevindt.

Focus op het sociale aspect van social selling
Mensen zoeken al naar antwoorden en informatie op social media, lang voordat ze klaar zijn om een aankoop te doen. Focus dan ook niet meteen op het verkopen, maar voeg juist waarde toe aan de conversatie door te luisteren en antwoord te geven op vragen. Maak hiervoor gebruik van een tool als Microsoft Social Engagement, waarmee u sentiment kunt meten op social media, maar ook kunt bijhouden wat voor vragen klanten stellen, zelfs als ze deze niet rechtstreeks aan uw organisatie stellen.

Voeg waarde toe
Als u wel begint met verkopen, doe dit dan op een manier die waarde toevoegt: deel waardevolle content, laat een product zien aan een klant wat aansluit op hun aankoophistorie, et cetera. Wat waardevol is hangt af van het soort organisatie en de doelgroep. Zo blijkt bijvoorbeeld dat meer dan de helft van B2B kopers informatie over producten of diensten zoekt op social media. Het soort content wat ze vooral gebruiken, zijn whitepapers (49%). Maar als u in een gesprek zit waarin een specifieke vraag gesteld wordt, kunt u bijvoorbeeld ook een relevante blogpost delen.

Maak het persoonlijk
Schenk aandacht aan wat klanten en prospects zeggen. Laat iemand bijvoorbeeld vallen dat hij/zij binnenkort jarig is? Of klaagt een klant over uw product op social media? Wat u hiermee doet en hoe u hierop regeert is doorslaggevend voor hoe (potentiële) klanten over uw organisatie denken. Sla zulke informatie uiteraard ook op in CRM, zodat u hier in de toekomst mogelijk nog wat mee kan.

Wilt u meer weten over het integreren van uw CRM-systeem met social media? Download dan ons whitepaper ‘De toegevoegde waarde van CRM in het MKB’, waarin we onder andere ingaan op het optimaliseren van de sales- en marketingprocessen om zo de klantbeleving en het bedrijfsresultaat te verbeteren.

Download het whitepaper

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Organisatie

Functie

Telefoon

Bron: Microsoft