• CRM blogs & nieuws

    Wij houden u op de hoogte.

4 hedendaagse overwegingen voor een CRM-implementatie

Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookEmail this to someonePrint this page

CRM-oplossingen bestaan al heel wat jaren, maar de huidige CRM-applicaties lijken nauwelijks meer op de initiële systemen. De markt is tegenwoordig steeds meer klantgericht, net als de CRM-oplossingen. Klanten verwachten gepersonaliseerde service op basis van uitgebreide klantprofielen en hedendaagse CRM-systemen zijn zo ingericht dat ze hieraan kunnen voldoen. Bedrijven staan voor nieuwe uitdagingen en kunnen profiteren van technologische innovaties die nieuwe kansen creëren en processen verbeteren. Om de juiste keuze te maken bij het kiezen van een CRM-product, moet over de volgende vier vragen nagedacht worden.

Wat hebben hedendaagse klanten nodig?
Technologie heeft het mogelijk gemaakt voor de klant om altijd verbonden te zijn, en sociale media zijn een populaire manier geworden om te communiceren en om ervaringen te delen. Uit onderzoek blijkt dat klanten tussen 18 en 35 jaar sneller contact opnemen met een bedrijf als ze een vraag of probleem hebben. De kans is twee keer groter dat millennials contact opnemen met een bedrijf als ze tegen een probleem aanlopen, dan wanneer dit bij babyboomers gebeurd. Dit leidt over het algemeen tot meer contactmomenten met de klantenservice.

Als een bedrijf merkt dat het aantal interacties met de klantenservice, via welk kanaal dan ook, toeneemt, is het verstandig om ervoor kiezen om CRM te implementeren om klantprofielen op te stellen en meerdere communicatiekanalen te kunnen monitoren. Bedrijven moeten klaar zijn om klanten te kunnen helpen die bijvoorbeeld via social media contact zoeken. Houd dit in het achterhoofd bij het zoeken naar een geschikt systeem.

Is het tijd om over te stappen op de cloud?
Om bij te blijven met de mobiele apparaten die klanten gebruiken, stappen steeds meer organisaties over op de cloud. Bedrijven die dit niet doen lopen het risico achter te blijven. Volgens Forbes zal in 2018 62% van de CRM-systemen in de cloud draaien.

CRM-oplossingen naar de cloud verhuizen maakt het makkelijker om data te delen met verschillende afdelingen en apparaten. Dit stelt moderne bedrijven in staat om te voldoen aan de persoonlijke benadering die klanten verwachten, doordat iedereen binnen de organisatie consistente informatie heeft wanneer ze contact hebben met klanten.

Hoe past automatisering in het verhaal?
Een van de voornaamste redenen van bedrijven om CRM te implementeren, is het verbeteren van de efficiëntie en het besparen van tijd. Dataprocessen die met behulp van CRM geautomatiseerd worden, bieden vele voordelen, net als workflows en tools die door middel van machine learning data analyseren.

Een voorbeeld van een systeem dat machine learning toepast, is Microsoft Dynamics CRM: de laatste versie heeft een social listening oplossing, waarmee bedrijven kanalen met informele gesprekken kunnen monitoren. Gebruikers kunnen specifieke klanten monitoren, algemene indrukken verzamelen, sentiment meten, et cetera. Deze tools maken het mogelijk om eenvoudig de belangrijke berichten eruit te halen en data te visualiseren om zo betere beslissingen te kunnen maken. Een ander voorbeeld is leadscoring, waarbij leads door CRM gekwalificeerd worden door de acties die ze uitvoeren (een aanvraag via de website, een telefoongesprek, etc.).

Hoe zit het met maatwerk?
Als er met een CRM partner gewerkt wordt, kunnen bedrijven ervoor kiezen om oplossingen te ontwerpen die op maat gemaakt zijn voor hun organisatie. Alhoewel het slim is om een systeem te implementeren dat aangepast is op specifieke behoeftes van een organisatie, is het niet verstandig om teveel maatwerk te willen implementeren. Tijdens CRM projecten is het vaak slimmer om te focussen op individuele functionaliteiten. Oplossingen zoals Microsoft Dynamics CRM hebben functionaliteiten die bedrijven van welke grootte dan ook vragen ingebouwd. Hierdoor hoeft er geen maatwerk systeem gebouwd te worden, maar kan een organisatie kiezen welke bestaande functionaliteiten wel of niet geïmplementeerd moeten worden.

Microsoft Dynamics CRM is een veelzijdig CRM-systeem met verschillende functionaliteiten en uitbreidingsmogelijkheden om het zo aan te passen dat het voldoet aan uw wensen en behoeftes. Daarnaast legt Microsoft erg de focus op organisaties in staat stellen klantgericht te werken en de customer experience te optimaliseren met behulp van dit systeem. Hierdoor kunt u met dit systeem voldoen aan de steeds hogere klantverwachtingen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van dit CRM-systeem voor uw organisatie? Vraag dan geheel vrijblijvend een demo aan.

Probeer gratis demo

Bron: TM Group, Inc.